e-accounting.gr

Switch to desktop
×

Ειδοποίηση

Πρέπει να παράσχετε τουλάχιστον την ηλεκτρονική διεύθυνση ενός παραλήπτη.

Φορος 2017 μισθωτών, συνταξιούχων


Τι φόρο θα πληρώσω φέτος ως μισθωτός;

Τι φόρο θα πληρώσω φέτος ως Συνταξιούχος;

  • Η παρούσα σελίδα έχει σκοπό να απαντήσει αυτό το ερώτημα ειδικά για κάθε μισθωτό και συνταξιούχο
  • Προς αυτή την κατεύθυνση, έχουμε αναπτύξει την παρακάτω εφαρμογή φόρου
  • παραθέτοντας και τις αντίστοιχες διατάξεις ώστε να είστε σε θέση να επαληθεύσετε με ακρίβεια τους οφειλόμενους φόρους και εισφορές

Θέματα Φορολογίας Μισθωτών Υπηρεσιών και Συντάξεων

Εφαρμογή Υπολογισμού Φόρου Μισθωτών και συνταξιούχων
1. Ποιοι εργαζόμενοι φορολογούνται ως μισθωτοί (Άρθρο 12 4172/2013)
 1.1. Αντικείμενο Φορολογίας Μισθωτών Υπηρεσιών
 1.2. Υποκείμενο φορολογίας Μισθωτών Υπηρεσιών
2. Πώς φορολογούνται οι μισθωτοί (Άρθρο 15 ν.4172/2013)
 2.1. Κλίμακα φορολογίας μισθωτών
  2.1.1 Άποψη: Η έννοια του Εισοδήματος
 2.2. Επιβολή ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης στα φυσικά πρόσωπα (Άρθρο 43A ν.4172/2013)
3. Τι είναι οι παροχές σε είδος και γιατί φορολογούνται ως Εισόδημα; (Άρθρο 13 ν.4172/2013)
 3.1. Παροχές σε είδος έως 300€
 3.2. Υπολογισμός Αξίας παραχώρησης οχήματος
 3.3. Παροχή Δανείων προς Εργαζομένους
 3.4. Παροχή δικαιωμάτων προαίρεσης απόκτησης μετοχών
 3.5. Παροχή κατοικίας σε Εργαζόμενο
4. Μείωση φόρου γνωστή και ως αφορολόγητο εισόδημα -(Άρθρο 16 ν.4172/2013)
 4.1. Μείωση φόρου & εξαρτώμενα τέκνα
  4.1.1. Άποψη: Μείωση φόρου αυξανόμενη ανάλογα με το πλήθος των τέκνων
  4.1.2. Άποψη: Αφορολόγητο εισόδημα πρέπει να κατοχυρωθεί ως ανθρώπινο δικαίωμα
 4.2. Μείωση της Μείωσης φόρου, για εισοδήματα άνω των 20.000€
  4.2.1.Άποψη: Η μείωση της μείωσης του φόρου είναι πρόσθετος φόρος
 4.3. Υποχρέωση χρήσης Καρτών - προϋποθέσεις της μείωσης φόρου
  4.3.1 Άποψη: Η Σκοτεινή πλευρά των ηλεκτρονικών συναλλαγών με κάρτα

Εφαρμογή Υπολογισμού Φόρου μισθωτών και συνταξιούχων

Συμπληρώστε να κενά πεδία (1-4) που ακολουθούν προκειμένου να υπολογίσετε το καθαρό σας εισόδημα από ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα μετά την αφαίρεση πάσης φύσεως επιχειρηματικών δαπανών και φόρων.


Ακαθάριστο εισόδημα

1. Καθαρή Αξία Ετήσιων Εσόδων
2. Φόρος Μισθωτών που παρακρατήθηκε

Ρυθμίσεις Υπολογισμού

3. Παιδιά
4. Δαπάνες με κάρτες:

Υπολογισμός φόρου μέσω EMAIL

Εάν επιθυμείτε να σας σταλούν με email τα δύο σενάρια φόρου συμπληρώστε το πεδίο.
Σε άλλη περίπτωση, που δεν επιθυμείτε να σας σταλούν τα πεδία, αφήστε το πεδίο κενο.
Δεν αποθηκεύουμε την διεύθυνση σας για διαφημιστικούς ή άλλους λόγους.

[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο, τι φόρο θα πληρώσω φέτος]
ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ / ΧΡΗΣΗ ΧΩΡΙΣ ΚΑΜΙΑ ΕΓΓΥΗΣΗ!
  1. Φορολογικό Έτος Υπολογισμού:2017
  2. Χρησιμοποιείτε αυτό το πρόγραμμα με την προϋπόθεση ότι θα επαληθεύσετε τον παρόντα υπολογισμό
  3. Η επαλήθευση θα πρέπει να γίνει ανατρέχοντας στις κείμενες φορολογικές διατάξεις μέσω του εθνικού τυπογραφίου,
    κάποιες από τις οποίες, για διευκόλυνση, παρατίθενται στην παρούσα σελίδα και είναι προσβάσιμες μέσω των υπέρ-συνδέσμων ευρετηρίου, όμως χωρίς καμία εγγύηση ορθής παράθεσης
  4. Σε περίπτωση που δεν είστε σε θέση να επαληθεύσετε τον υπολογισμό του φόρου μιλήστε με τον λογιστή σας
  5. Σε περίπτωση που δεν έχετε λογιστή ή θέλετε μια δεύτερη άποψη είμαστε σε θέση να σας βοηθήσουμε
  6. Εκτελώντας τον παραπάνω αλγόριθμο κατανοώ ότι ο δημιουργός του, λογιστής όχι προγραμματιστής, έκανε το καλύτερο για να βοηθήσει το κοινό και δεν φέρει καμία ευθύνη σχετικά με ενδεχόμενα λάθη ή αστοχίες τους προγράμματος και περιορισμούς γνωστούς ή άγνωστους κατά την εκτίμηση του φόρου.
  7. Συνεπώς η χρήση του παρόντος υπολογιστή γίνεται χωρίς καμία εγγύηση καλής λειτουργίας με ευθύνη του χρήστη
  8. ΙΔΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑ KATA ΤΟΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟ: Η επικοινωνία με την σελίδα μας, υπολογιστή φόρου γίνεται μέσω κρυπτογραφημένης σύνδεσης TLS 1.2 128bit πιστοποιούμενη από την υπηρεσία LET's Encrypt. Η σελίδα μας όπως και ο παρών υπολογιστής φόρου είναι συνδεδεμένος μέσω αλγορίθμου με την υπηρεσία της Google σχετικά με την συλλογή ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας (Google Analytics) και την υπηρεσία γραμματοσειρών Google (Google fonts). Εάν δεν συναινείτε με την χρήση αυτών των υπηρεσιών δύναται να απενεργοποιηθούν χρησιμοποιώντας το εργαλείο Privacy Badger μέσω του eff.org
  9. ΙΔΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΠΟΣΤΟΛΗ EMAIL: Καθώς η επικοινωνία μέσω email δεν είναι ασφαλής, δεν μπορούμε να εγγυηθούμε την ιδιωτικότητα του μηνύματος απόστολής των αποτελεσμάτων φόρου. Εάν επιθυμείτε να σας αποστείλουμε email με σεβασμό στην ιδωτικότητα τον μηνυμάτων ακολουθείστε τον οδηγό ΑΥΤΟΑΜΥΝΑΣ ΜΕ EMAILτου οργανισμού ελεύθερου λογισμικού και επικοινωνήστε μαζί μας για τα περαιτέρω.
  10. ΣΥΛΛΟΓΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ: Η εταιρία μας δεν συλλέγει προσωπικά δεδομένα κατά την χρήση του υπολογιστή, εκτός από τα ανώνυμα στοιχεία που συλλέγουν οι παραπάνω υπηρεσίες τις Google εκτός βέβαια εάν τις απενεργοποιήσετε ως άνω κατά την πλοήγηση στην σελίδα μας.
ΓΝΩΣΤΟΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
  1. Ο παρών υπολογιστής κάνει ένα σενάριο υπολογισμού φόρου εισοδημάτων από μισθωτές υπηρεσίες και μόνο.
  2. Δεν λαμβάνονται υπόψη ειδικές φορολογικές διατάξεις για αγρότες
  3. Δεν λαμβάνονται υπόψη ειδικές φορολογικές διατάξεις για κατοίκους εξωτερικού
  4. Δεν έχουν ενσωματωθεί ειδικές μειώσεις φόρου μισθωτών υπηρεσιών (δωρεές, αναπηρία )
  5. Συνεπώς εάν καταχωρήσετε τα σωστά στοιχεία και το αποτέλεσμα είναι επίσης σωστό δεν σημαίνει ότι κατά ανάγκη θα έχει σχέση με την τελική εκκαθάριση του φόρου.
  6. Τελευταία Ενημέρωση προγράμματος 06/03/2018

[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο, τι φόρο θα πληρώσω φέτος]


Ακολουθούν Σενάρια Εκτίμησης Φόρου


..

ΣΕΝΑΡΙΟ Α' 2017 - Εκτίμηση Φόρου Μισθωτού / Συνταξιούχου


[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο, τι φόρο θα πληρώσω φέτος]
ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ: έτους0,00
ΦΟΡΟΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ:0,00
Μείον Μείωση Φόρου υπολογισμένη για Παιδιά 1.900,00
Πλέον Μείωση Μείωσης φόρου για εισόδημα 0,00 0,00
μείον ΠΑΡΑΚΡΑΤΗΣΗ ΦΟΡΟΥ:0,00
μείον μείωση φόρου κατά 1,5% (Καταργείται από 01/01/2018) 0,00
πλέον εισφορά αλληλεγγύης 0,00
Πρόσθετος φόρος λόγω έλλειψης δαπανών με κάρτα (Πραγματοποιηθείσες 0,00 / 0,00 για εισόδημα ύψους 0,00 ) 0,00
ΣΥΝΟΛΟ ΦΟΡΟΥ ΚΑΤΑΒΛΗΤΕΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΔΗΛΩΣΗ 0,00

ΠΑΥΣΗ ΟΔΗΓΟΥ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ


ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΠΩΛΗΣΕΩΝ

Εάν χρειάζεσθε υποστήριξη από πεπειραμένους επαγγελματίες πιεστε το παρακάτω κουμπι...

👍👍 Θέλω εξήγηση του υπολογισμού φόρου διάρκειας 15'! 👍👍

...εμείς θα αναλάβουμε τα υπόλοιπα.

ΤΕΛΟΣ ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΠΩΛΗΣΕΩΝ


ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΟΔΗΓΟΥ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ

Σχετικές Διατάξεις Μισθωτών

1. Ποιοι εργαζόμενοι φορολογούνται ως μισθωτοί (Άρθρο 12 4172/2013)

1.1 Αντικείμενο Φορολογίας Μισθωτών Υπηρεσιών
Παράγραφος 1, άρθρο 12 νόμος 4172/2013
[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο θεμάτων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων]
[Επιστροφή πάνω][Σενάρια Φόρου για μισθωτούς, συνταξιούχους και επαγγελατίες φορολογούμενοι ως μισθωτοί]
Το ακαθάριστο εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις περιλαμβάνει τα πάσης φύσεως εισοδήματα σε χρήμα ή σε είδος που αποκτώνται στο πλαίσιο υφιστάμενης, παρελθούσας ή μελλοντικής εργασιακής σχέσης.

Ανάλυση με απλά λόγια

  • Το Aντικείμενο της φορολογίας μισθωτών υπηρεσιών και συντάξεων είναι το εισόδημα από αυτές τις υπηρεσίες
  • Ως εισόδημα νοείται ο μισθός από εξαρτημένη εργασία, αφαιρουμένων των εισφορών ή η σύνταξη αφαιρουμένων των ασφαλιστικών κρατήσεων.
  • Μισθωτή εργασία ή εξαρτημένη εργασία υπάρχει κυρίως όταν ο εργοδότης καθορίζει και ελέγχει τον τρόπο, τον χρόνο και τον τόπο εκτέλεσης της εργασίας
1.2 Υποκείμενο φορολογίας Μισθωτών Υπηρεσιών
Παράγραφος 2, άρθρο 12 νόμος 4172/2013
[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο θεμάτων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων]
[Επιστροφή πάνω][Σενάρια Φόρου για μισθωτούς, συνταξιούχους και επαγγελματίες φορολογούμενους ως μισθωτοί]
Για τους σκοπούς του Κ.Φ.Ε., εργασιακή σχέση υφίσταται όταν ένα φυσικό πρόσωπο παρέχει υπηρεσίες:
α) στο πλαίσιο σύμβασης εργασίας, σύμφωνα με το εργατικό δίκαιο,
β) βάσει σύμβασης, προφορικής ή έγγραφης, με την οποία το φυσικό πρόσωπο αποκτά σχέση εξαρτημένης εργασίας με άλλο πρόσωπο, το οποίο έχει το δικαίωμα να ορίζει και να ελέγχει τον τρόπο, το χρόνο και τον τόπο εκτέλεσης των υπηρεσιών,
γ) οι οποίες ρυθμίζονται από τη νομοθεσία περί μισθολογίου και ειδικών μισθολογίων των υπαλλήλων και λειτουργών του Δημοσίου,
δ) ως διευθυντής ή μέλος του ΔΣ εταιρείας ή κάθε άλλου νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας,
ε) ως δικηγόρος έναντι πάγιας αντιμισθίας για την παροχή νομικών υπηρεσιών,
στ) βάσει έγγραφων συμβάσεων παροχής υπηρεσιών ή συμβάσεων έργου, με φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες τα οποία δεν υπερβαίνουν τα τρία (3) ή, εφόσον υπερβαίνουν τον αριθμό αυτόν, ποσοστό εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) του ακαθάριστου εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα προέρχεται από ένα (1) από τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες που λαμβάνουν τις εν λόγω υπηρεσίες και εφόσον δεν έχει την εμπορική ιδιότητα, ούτε διατηρεί επαγγελματική εγκατάσταση που είναι διαφορετική από την κατοικία του. Η διάταξη του προηγούμενου εδαφίου δεν εφαρμόζεται στην περίπτωση που ο φορολογούμενος αποκτά εισόδημα από μισθωτή εργασία, σύμφωνα με μία από τις περιπτώσεις α΄ έως ε΄ του παρόντος άρθρου.

Ανάλυση με απλά λόγια

  • Στην μισθωτή εργασία υπάγονται:
  • Υπάλληλοι - Μισθωτοί με μισθό και ημερομίσθιο,
  • Δικηγόροι με πάγια αντιμισθία,
  • Μέλη ΔΣ,ΕΠΕ, ΙΚΕ με μισθό
  • Επαγγελματίες, φορολογούμενοι ως μισθωτοί εργαζόμενοι, υπό τις παραπάνω προϋποθέσεις.(εργαζόμενοι με μπλοκάκι με το άρθρο 12, παρ 2στ.)

2. Πώς φορολογούνται οι μισθωτοί (Άρθρο 15 ν.4172/2013)

2.1 Κλίμακα φορολογίας μισθωτών
Παράγραφος 1, άρθρο 15 νόμος 4172/2013
[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο θεμάτων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων]
[Επιστροφή πάνω][Σενάρια Φόρου για μισθωτούς, συνταξιούχους και επαγγελματίες φορολογούμενους ως μισθωτοί]

Το φορολογητέο εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις υποβάλλεται σε φόρο, σύμφωνα με την ακόλουθη κλίμακα:

Εισόδημα (Μισθοί, Συντάξεις, Επιχειρηματική Δραστηριότητα) σε ευρώΦορολογικός Συντελεστής
0,00-20.000,0022%
20.000,01-30.000,0029%
30.000,01-40.000,0037%
40.000,01->45%

Ανάλυση με απλά λόγια

  • Η φορολογία ξεκινάει από το πρώτο ευρώ, εισοδήματος, όλων το πολιτών
  • Δεν υπάρχει πλέον αφορολόγητο εισόδημα υπάρχει απλώς εισόδημα προς φορολόγηση
  • Τυχόν Μείωση του φόρου, αντιστρόφως ανάλογη με το εισόδημα, παρέχεται με προϋποθέσεις
  • Η μείωση φόρου, οι προϋποθέσεις, περιγράφονται στο άρθρο 16 του ίδιου νόμου
  • Ο υπολογισμός του φόρου είναι ενιαίος για μισθωτούς
  • Οι ατομικές επιχειρήσεις υπάγονται στην κλίμακα φορολογίας των μισθωτών, αλλά ο τρόπος φορολογίας τους ενδέχεται να διαφέρει ανάλογα εάν υπάρχει μισθωτή εργασία αναγνωρισμένη από τον εργοδότη

2.1.1 Άποψη: Η έννοια του Εισοδήματος

  1. Τι σημαίνει όμως η έννοια εισόδημα;
  2. Στον φορολογικό νόμο δεν υπάρχει σχετικός ορισμός, για αυτό τον λόγο ανατρέξαμε σε μια σειρά από λεξικά:
  3. Λεξικό Μπαμπινιώτη εκδ. 1998:
    Το σύνολο των εσόδων κάποιου: ατομικό | προσωπικό | καθαρό | ακαθόριστο | διαθέσιμο | εθνικό | ετήσιο | τεκμαρτό
    Λεξικό Παν. Χ. Δορμπαράκης εκδ. 1993
    Το προϊόν από την καλλιέργεια της γης, κάθε έσοδο από μισθούς ενοίκια, τόκους ή άλλη πηγή
    Λεξικό Δημήτριου Β. Δημητράκου εκδ. 1970:
    1.Το εκ. της καλλιέργειας της γης αποφερόμενον Προϊον, 2. Πανοθενδήποτε Κέρδος
  4. Από τα παραπάνω προκύπτει ότι δεν είναι εύκολος ο προσδιορισμός της έννοιας του εισοδήματος διαχρονικά, καθώς έχει διττή ερμηνεία τόσο ως έσοδο αλλά και ως κέρδος

2.2 Επιβολή ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης στα φυσικά πρόσωπα
άρθρο 43Α νόμος 4172/2013
[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο θεμάτων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων]
[Επιστροφή πάνω][Σενάρια Φόρου για μισθωτούς, συνταξιούχους και επαγγελματίες φορολογούμενους ως μισθωτοί]

1. Επιβάλλεται ειδική εισφορά αλληλεγγύης στα εισοδήματα άνω των δώδεκα χιλιάδων (12.000) ευρώ των φυσικών προσώπων ή σχολάζουσας κληρονομιάς. Για την επιβολή της εισφοράς λαμβάνεται υπόψη το σύνολο του εισοδήματος, όπως αυτό προκύπτει από την άθροιση των εισοδημάτων από μισθωτή εργασία και συντάξεις, από επιχειρηματική δραστηριότητα, από κεφάλαιο, από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου, φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο, πραγματικό ή τεκμαρτό.


2. Εξαιρούνται και δεν προσμετρώνται τα εισοδήματα των προσώπων που είναι ολικώς τυφλοί, καθώς και των προσώπων που παρουσιάζουν βαριές κινητικές αναπηρίες σε ποσοστό από ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω, η αποζημίωση για τη λύση ή καταγγελία της εργασιακής σχέσης της περίπτωσης ε΄ της παρ. 3 του άρθρου 12 και της περίπτωσης στ΄ της παρ. 1 του άρθρου 14. Επίσης, εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής ειδικής εισφοράς οι μακροχρόνια άνεργοι που είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ, καθώς και όσοι λαμβάνουν επίδομα ανεργίας από τον εν λόγω οργανισμό, εφόσον κατά το έτος της βεβαίωσης δεν έχουν πραγματικά εισοδήματα. Από την υποχρέωση καταβολής ειδικής εισφοράς εξαιρούνται, επίσης, οι μακροχρόνια άνεργοι ναυτικοί που είναι εγγεγραμμένοι στους καταλόγους προσφερομένων προς ναυτολόγηση του Γραφείου Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας (Γ.Ε.Ν.Ε.), στους οποίους συμπεριλαμβάνονται και οι σχετικοί κατάλογοι των Λιμενικών Αρχών που λειτουργούν ως παραρτήματά του, καθώς και όσοι λαμβάνουν επίδομα ανεργίας από τον εν λόγω Φορέα, εφόσον κατά το χρόνο βεβαίωσης δεν έχουν πραγματικά εισοδήματα.


3. Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης, που επιβάλλεται στο συνολικό καθαρό εισόδημα της παραγράφου 1 υπολογίζεται με την ακόλουθη κλίμακα:
Εισόδημα σε ευρώΕισφ. Αλληλεγγύης
0-12.0000%
12.001 -20.0002,2%
20.001 - 30.0005,00%
30.001 - 40.0006,50%
40.001 - 65.0007,50%
65.001 - 220.0009,00%
220.000-> 10,00%

από 1/1/2020 και μετά οι συντελεστές ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης πρόκειται να αλλάξουν!

4. α) Η εισφορά προσδιορίζεται με βάση τους εκτελεστούς τίτλους είσπραξης που αναφέρονται στην παρ. 2 του άρθρου 45 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ΚΦΔ), όπου στην περίπτωση διοικητικού προσδιορισμού φόρου, εμφανίζεται στην πράξη προσδιορισμού του φόρου, μαζί με το φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων κάθε φορολογικού έτους.


β) Η προθεσμία άσκησης της ενδικοφανούς προσφυγής του άρθρου 63 του ΚΦΔ, δεν αναστέλλει τη βεβαίωση και την είσπραξη της οφειλής που προκύπτει από την εφαρμογή των παραπάνω διατάξεων.
5.α) Για την καταβολή του ποσού της εισφοράς εφαρμόζονται οι διατάξεις της καταβολής φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων της παρ. 6 του άρθρου 67.
β) Υπόχρεος σε καταβολή της εισφοράς είναι το φυσικό πρόσωπο στο όνομα του οποίου υπολογίζεται αυτή.
Για τους έγγαμους, εφόσον συντρέχει περίπτωση της παρ. 4 του άρθρου 67, η οφειλή για εισφορά που αναλογεί στα εισοδήματά τους υπολογίζεται χωριστά και η ευθύνη της καταβολής βαρύνει κάθε σύζυγο.
Σε περίπτωση θανάτου του υπόχρεου, οι κληρονόμοι του ευθύνονται για την καταβολή της εισφοράς ανάλογα με το ποσοστό της κληρονομικής τους μερίδας.
6. Στο εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες που αποκτούν οι αμειβόμενοι με μηνιαίο μισθό, οι συνταξιούχοι από φορείς κύριας ασφάλισης, οι αμειβόμενοι με ημερομίσθιο οι οποίοι παρέχουν υπηρεσίες με σχέση μίσθωσης εργασίας πάνω από ένα (1) έτος στον ίδιο εργοδότη ή με σχέση μίσθωσης εργασίας αορίστου χρόνου, οι αξιωματικοί και το κατώτερο πλήρωμα του εμπορικού ναυτικού που παρέχουν υπηρεσίες σε εμπορικά πλοία και με εξαίρεση τα εισοδήματα των προσώπων που είναι ολικώς τυφλοί και των προσώπων που παρουσιάζουν βαριές κινητικές αναπηρίες σε ποσοστό από ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω, διενεργείται παρακράτηση από τους εργοδότες ή από τους φορείς που καταβάλλουν κύριες συντάξεις έναντι της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης. Η παρακράτηση διενεργείται κατά την καταβολή και υπολογίζεται με συντελεστή μετά από προηγούμενη αναγωγή του μισθού ή της σύνταξης ή του ημερομισθίου ή της αμοιβής που ορίζεται με άλλη βάση, σε ετήσιο καθαρό εισόδημα που ορίζεται στην παράγραφο 3. Για την απόδοση των ποσών αυτών που παρακρατήθηκαν εφαρμόζονται οι διατάξεις της παρ. 6 του άρθρου 60.
7. Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης φυσικών προσώπων δεν αφαιρείται από το συνολικό εισόδημα ούτε από το φόρο εισοδήματος.
8. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων μπορεί να καθορίζεται η ειδικότερη διαδικασία για τη βεβαίωση και είσπραξη της εισφοράς, ο τρόπος αποτύπωσής της στην πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου, ο τρόπος παρακράτησης και ο τρόπος αναγωγής των αμοιβών σε ετήσιο εισόδημα, καθώς και κάθε αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος άρθρου.

Ανάλυση με απλά λόγια

  • Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης δεν αφαιρείται, απο το εισόδημα ή από τον φόρο εισοδήματος.
  • Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης επιβάλλεται αθροιστικά και σε εισοδήματα άλλων πηγών (ακίνητα, κινητές αξίες κλπ)
  • Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης παρακρατείται σε μηνιαία βάση με την μισθοδοσία των μισθωτών και συνταξιούχων
  • Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης, παρά όλες τις ομοιότητες, δεν αποτελεί φόρο επί του εισοδήματος σύμφωνα με την Γνωμοδότηση Ν.Σ.Κ. 130/2017.
  • Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης πρόκειται να αλλάξει από την 1/1/2020.
  • Για περισσότερες λεπτομέρειες ανατρέξατε στην Γνωμοδότηση Ν.Σ.Κ. 130/2017

3. Παροχές σε είδος και γιατί φορολογούνται ως Εισόδημα;

3.1. Παροχές σε είδος έως 300€
Παράγραφος 1, άρθρο. 13 νόμος 4172/2013
[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο θεμάτων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων]
[Επιστροφή πάνω][Σενάρια Φόρου για μισθωτούς, συνταξιούχους και επαγγελματίες φορολογούμενους ως μισθωτοί]
Με την επιφύλαξη των διατάξεων των παραγράφων 2, 3, 4 και 5 οποιεσδήποτε παροχές σε είδος που λαμβάνει ένας εργαζόμενος ή συγγενικό πρόσωπο αυτού συνυπολογίζονται στο φορολογητέο εισόδημά του στην αγοραία αξία τους, εφόσον η συνολική αξία των παροχών σε είδος υπερβαίνει το ποσό των τριακοσίων (300) ευρώ ανά φορολογικό έτος.

Ανάλυση με απλά λόγια

  • Η έννοια της παροχής για τον φορολογικό νόμο ταυτίζεται με την έννοια της οικονομικής ωφέλειας χρήσης ενός αγαθού ή μια υπηρεσίας
  • Συνεπώς κάποιος ωφελείται απολαμβάνοντας υπηρεσίες τις οποίες κανονικά θα αγόράζε
  • Σύμφωνα με τον νόμο θα πρέπει να φορολογηθεί
  • Το ερώτημα που γεννάται διαβάζοντας αυτό το άρθρο, είναι κατά πόσο μια παροχή καθιστά τον αποκτώντα εργαζόμενο πλουσιότερο και υπόχρεο καταβολής φόρου
  • Σε περιπτώσεις μικτής χρήσης οχημάτων από στελέχη, ως εργαλείο και προσωπικό ΕΙΧ, είναι μια καλή ερώτηση το κατά πόσο η ποσοτικοποίηση αυτής της ωφέλειας έχει σχέση με την πραγματικότητα
  • Αυτό είναι αντικείμενο του φορολογικού ελέγχου, όταν και αν αυτός ελέγξει την όποια επιχείρηση και τα σχετικά πραγματικά περιστατικά
  • Η βεβαίωση των Παροχών σε είδος δίνεται σε ετήσια βάση από τον εκάστοτε εργοδότη
  • Παροχές σε είδος αποτιμώμενες μέχρι 300€ ετησίως δεν φορολογούνται
3.2 Υπολογισμός Αξίας παραχώρησης οχήματος
Παράγραφος 2, άρθρο 13 νόμος 4172/2013
[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο θεμάτων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων]
[Επιστροφή πάνω][Σενάρια Φόρου για μισθωτούς, συνταξιούχους και επαγγελματίες φορολογούμενους ως μισθωτοί]
Η αξία της παραχώρησης ενός οχήματος σε εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο από ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του φορολογικού έτους, υπολογίζεται ως ποσοστό της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων (ΛΤΠΦ) του οχήματος ως εξής:
Λιανική Τιμή Οχήματος Προ Φόρων (ΛΤΠΦ)ως ποσοστό(%) της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα
από 0 έως 12.000 ευρώ4%
από 12.001 έως 17.000 ευρώ7%
από 17.001 έως 20.000 ευρώ14%
από 20.001 έως 25.000 ευρώ18%
πλέον των 25.001 ευρώ22%
ανεξάρτητα αν το όχημα ανήκει στην επιχείρηση ή είναι μισθωμένο με οποιονδήποτε τρόπο στα ανωτέρω πρόσωπα. Το ανωτέρω ποσοστό καθενός οχήματος δεν επιμερίζεται σε περισσότερα του ενός πρόσωπα. Η αξία της παραχώρησης του οχήματος μειώνεται βάσει παλαιότητας ως εξής:
ΈτηΜείωση
0-2καμία
3-510%
6-925%
Από 10 έτη και άνω50%
Από τις διατάξεις του παρόντος εξαιρούνται τα οχήματα που παραχωρούνται αποκλειστικά για επαγγελματικούς σκοπούς και έχουν Λιανική Τιμή Πώλησης προ Φόρων έως 12.000 ευρώ.

Ανάλυση με απλά λόγια

  • Το παραπάνω άρθρο αναλύει τον υπολογισμό της αξίας των παραχωρούμενων οχημάτων
  • Τα παραπάνω οχήματα αποτελούν παροχή όταν δεν χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τους σκοπούς της εταιρίας
  • Αυτό κρίνεται κατ' αρχάς από τον εργοδότη κατά δεύτερο από τον φορολογικό έλεγχο
  • Η αξία της παραχώρησης ενός οχήματος υπολογίζεται ως ποσοστό στο σύνολο της ΛΤΠΦ και όχι κλιμακωτά (ΠΟΛ. 1045/24.3.2017)
3.3 Παροχή Δανείων προς Εργαζομένους
Παράγραφος 3, άρθρο 13, ν.4172/2013
[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο θεμάτων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων]
[Επιστροφή πάνω][Σενάρια Φόρου για μισθωτούς, συνταξιούχους και επαγγελματίες φορολογούμενους ως μισθωτοί]
Οι παροχές σε είδος με τη μορφή δανείου, προς εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο από ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα περιβάλλονται τη μορφή έγγραφης συμφωνίας και αποτιμώνται με βάση το ποσό της διαφοράς που προκύπτει μεταξύ των τόκων που θα κατέβαλε ο εργαζόμενος στη διάρκεια του ημερολογιακού μήνα κατά τον οποίο έλαβε την παροχή, εάν το επιτόκιο υπολογισμού των τόκων ήταν το μέσο επιτόκιο αγοράς, του οποίου η μέθοδος υπολογισμού ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, κατά τον ίδιο μήνα και των τόκων που τυχόν κατέβαλε ο εργαζόμενος στη διάρκεια του εν λόγω ημερολογιακού μήνα. Σε περίπτωση που δεν υφίσταται έγγραφη συμφωνία δανείου, το σύνολο του αρχικού κεφαλαίου λογίζεται ως παροχή σε είδος. Η προκαταβολή μισθού άνω των τριών (3) μηνών θεωρείται δάνειο.

Ανάλυση με απλά λόγια

  • Το παραπάνω άρθρο αναφέρει ότι οι μη καταβαλλόμενοι τόκοι δανείου προς τους εργαζομένους αποτελούν εισόδημα
  • Η προκαταβολή μισθού, πέραν των τριών μηνών, θεωρείται ομοίως δάνειο με την ίδια μεταχείριση
3.4 Παροχή δικαιωμάτων προαίρεσης απόκτησης μετοχών
Παράγραφος 5, άρθρο 13, νόμος 4172/2013
[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο θεμάτων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων]
[Επιστροφή πάνω][Σενάρια Φόρου για μισθωτούς, συνταξιούχους και επαγγελατίες φορολογούμενους ως μισθωτοί]
Η αγοραία αξία των παροχών σε είδος που λαμβάνει ένας εργαζόμενος ή εταίρος ή μέτοχος από νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα με τη μορφή δικαιωμάτων προαίρεσης απόκτησης μετοχών προσδιορίζεται κατά το χρόνο άσκησης του δικαιώματος προαίρεσης ή μεταβίβασής του και ανεξαρτήτως εάν συνεχίζει να ισχύει η εργασιακή σχέση. Η αγοραία αξία άσκησης δικαιώματος είναι η τιμή κλεισίματος της μετοχής στο χρηματιστήριο μειωμένη κατά την τιμή διάθεσης του δικαιώματος.

Ανάλυση με απλά λόγια

  • Το δικαίωμα προαίρεσης απόκτησης μετοχών αποτελεί παροχή σε είδος
  • Αυτή η διάταξη έχει θεσπισθεί, καθώς υπάρχουν περιπτώσεις όπου ένα πρόσωπο μπορεί να ωφεληθεί σημαντικά από την αγοραπωλησία δικαιωμάτων μετοχών ή μετοχών γενικά.
3.5 Παροχή κατοικίας σε Εργαζόμενο
Παράγραφος 5, άρθρο 13, νόμος 4172/2013
[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο θεμάτων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων]
[Επιστροφή πάνω][Σενάρια Φόρου για μισθωτούς, συνταξιούχους και επαγγελματίες φορολογούμενους ως μισθωτοί]
Η αγοραία αξία της παραχώρησης κατοικίας σε εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο από ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα ενός φορολογικού έτους, αποτιμάται στο ποσό του μισθώματος που καταβάλλει η επιχείρηση ή σε περίπτωση ιδιόκτητης κατοικίας σε ποσοστό τρία τοις εκατό (3%) επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου.

Ανάλυση με απλά λόγια

  • η παραχώρηση κατοικίας από τον εργοδότη σε εργαζόμενο φορολογείται
  • αποτίμηση της αξίας παραχώρησης είναι ίση με το 3% επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου

4. Μείωση φόρου εισοδήματος γνωστή και ως Αφορολόγητο Εισόδημα,

4.1. Μείωση φόρου & εξαρτώμενα τέκνα
Παράγραφος 1, άρθρο 16, νόμος 4172/2013
[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο θεμάτων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων]
[Επιστροφή πάνω][Σενάρια Φόρου για μισθωτούς, συνταξιούχους και επαγγελματίες φορολογούμενους ως μισθωτοί]
Ο φόρος που προκύπτει κατά την εφαρμογή του άρθρου 15 μειώνεται κατά το ποσό των χιλίων εννιακοσίων (1.900) ευρώ για το φορολογούμενο χωρίς εξαρτώμενα τέκνα, όπως αυτά ορίζονται στο άρθρο 11, όταν το φορολογητέο εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες και συντάξεις δεν υπερβαίνει το ποσό των είκοσι χιλιάδων (20.000) ευρώ. Η μείωση του φόρου ανέρχεται σε χίλια εννιακόσια πενήντα (1.950) ευρώ για το φορολογούμενο με ένα (1) εξαρτώμενο τέκνο, σε δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ για δύο (2) εξαρτώμενα τέκνα και σε δύο χιλιάδες εκατό (2.100) ευρώ για τρία (3) εξαρτώμενα τέκνα και άνω. Εάν το ποσό του φόρου είναι μικρότερο των ποσών αυτών, η μείωση του φόρου περιορίζεται στο ποσό του αναλογούντος φόρου.

Ανάλυση με απλά λόγια

  • Όταν το εισόδημα του φορολογούμενου φτάνει τις 20.000€, παρέχεται, υπό προϋποθέσεις, μείωση φόρου κατά 1900€
  • Το ποσό αυτό της μείωσης φόρου αυξάνεται κατά 50€ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο μέχρι δύο τέκνα
  • Για τα τρία τέκνα το ποσό μείωσης φόρου αυξάνεται κατά 200€

4.1.1. Άποψη: Μείωση φόρου αυξανόμενη ανάλογα με τον αριθμό των τέκνων

  1. Δημιουργείται το ερώτημα του πώς σχετίζεται η μείωση φόρου ανά τέκνο, των πενήντα ευρώ ή εκατό ευρώ ανά τέκνο, με το συνολικό κόστος φροντίδας ενός τέκνου κατ' έτος
  2. Κατά την άποψη μας, τα 50€ ή 100€ ανά τέκνο, μείωσης φόρου για την ανατροφή ενός τέκνου αποτελεί τραγική ειρωνεία προς τους γονείς που αδυνατούν οικονομικά στον καιρό της κρίσης
  3. Ουσιαστική ελάφρυνση από τον φόρο με σκοπό την ανατροφή τέκνων θα υπήρχε, όχι απλώς σε επίπεδο εντυπώσεων, εάν αφαιρούνταν όλες τις σχετικές δαπάνες ανατροφής από το εισόδημα για τον υπολογισμό του φόρου

4.1.2. Άποψη: To Αφορολόγητο εισόδημα πρέπει να κατοχυρωθεί ως ανθρώπινο δικαίωμα

  1. Από τις παραπάνω διατάξεις προκύπτει ότι δεν υπάρχει πλέον αφορολόγητο εισόδημα, δηλαδή ο νόμος θεωρεί ότι το κάθε ευρώ το οποίο εισπράττει o εργαζόμενος δύναται να φορολογηθεί
  2. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει κατ' ανάγκη ότι οι φορολογούμενοι, εάν δεν πραγματοποιήσουν όλες τις συναλλαγές τους με κάρτα, χάνουν όλη την μείωση φόρου άλλα μόνο μέρος αυτής
  3. Tο πνεύμα του νόμου όμως, εκθέτει τους φορολογουμένους στον κίνδυνο υπέρ-φορολόγησης από το πρώτο ευρώ..
    ..αρκεί μια τροποποίηση της παραγράφου 3 του άρθρου 16 της μείωσης φόρου (άρθρο 16)
  4. Το να αποκαλείται η μείωση φόρου αφορολόγητο συνήθως από άγνοια, δημιουργεί λάθος εντυπώσεις, και μας θυμίζει την έννοια της διγλωσσίας,
  5. Εάν υπήρχε (α)φορολόγητο εισόδημα, θα έπρεπε να είναι κατοχυρωμένο ανθρώπινο δικαίωμα ώστε να μην δύναται να φορολογηθεί υπό καμία προϋπόθεση
  6. Τους προβληματισμούς μας για την μείωση φόρου ιδίως μέσω των ηλεκτρονικών συναλλαγών τους αναφέρουμε στο άρθρο μας "Η Σκοτεινή πλευρά των ηλεκτρονικών συναλλαγών με κάρτα"
4.2. Μείωση της Μείωσης φόρου, για εισοδήματα άνω των 20.000€
Παράγραφος 2, άρθρο 16, νόμος 4172/2013
[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο θεμάτων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων]
[Επιστροφή πάνω][Σενάρια Φόρου για μισθωτούς, συνταξιούχους και επαγγελματίες φορολογούμενους ως μισθωτοί]
Για φορολογητέο εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες και συντάξεις, το οποίο υπερβαίνει το ποσό των είκοσι χιλιάδων (20.000) ευρώ, το ποσό της μείωσης μειώνεται κατά δέκα (10) ευρώ ανά χίλια (1.000) ευρώ του φορολογητέου εισοδήματος από μισθούς και συντάξεις.

Ανάλυση με απλά λόγια,

  • Ο φόρος αυξάνεται, μέσω μείωσης της μείωσης φόρου, επιπλέον της κλίμακας για τα εισοδήματα άνω των 20.000€
  • Εάν υφίσταται μείωση φόρου, αυτή μειώνεται κατά 10€ για κάθε 1000€ αύξησης του εισοδήματος από 20.000,00 και άνω

4.2.1 Άποψη: Η μείωση της μείωσης του φόρου είναι πρόσθετος φόρος

  1. Καθώς δύο αρνήσεις κάνουν μια κατάφαση, η μείωση της μείωσης φόρου, αποτελεί πρόσθετο φόρο για εισόδημα άνω των 20.000€
  2. Με αυτό τον τρόπο επιβαρύνονται οικονομικά οι μικρομεσαίες οικονομικά κοινωνικές τάξεις, οι οποίες δεν έχουν συνήθως δυνατότητα αποταμίευσης καθώς περικόπτονται ακόμα και οι αγορές ειδών πρώτης ανάγκης
4.3. Υποχρέωση χρήσης Καρτών - προϋποθέσεις της μείωσης φόρου
Παράγραφος 3, άρθρο 16, νόμος 4172/2013
[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο θεμάτων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων]
[Επιστροφή πάνω][Σενάρια Φόρου για μισθωτούς, συνταξιούχους και επαγγελματίες φορολογούμενους ως μισθωτοί]
α) Προκειμένου να διατηρηθεί η μείωση φόρου σύμφωνα με το άρθρο αυτό, ο φορολογούμενος απαιτείται να πραγματοποιήσει δαπάνες απόκτησης αγαθών και λήψης υπηρεσιών στην ημεδαπή ή σε κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Ε.Ο.Χ., οι οποίες να έχουν εξοφληθεί με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, όπως, ενδεικτικά αλλά όχι περιοριστικά, κάρτες και μέσα πληρωμής με κάρτες, πληρωμή μέσω λογαριασμού πληρωμών Παρόχων Υπηρεσιών Πληρωμών του ν. 3862/2010, χρήση ηλεκτρονικού πορτοφολιού κ.λπ., το ελάχιστο ποσό των οποίων προσδιορίζεται ως ποσοστό του φορολογητέου εισοδήματός του, σύμφωνα με την ακόλουθη κλίμακα:
Ποσοστό ελάχιστης δαπάνης σε ευρώΣυντελεστής Συναλλαγών
1,00-10.000,0010%
10.000,01-30.000,0015%
30.000,01->20%

β) Από την υποχρέωση χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής για την πραγματοποίηση των δαπανών της περίπτωσης α΄ εξαιρούνται φορολογούμενοι εβδομήντα (70) ετών και άνω, άτομα με ποσοστό αναπηρίας ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω, όσοι βρίσκονται σε δικαστική συμπαράσταση, οι φορολογικοί κάτοικοι της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ., υπό τις προϋποθέσεις του άρθρου 20 του ν. 4172/2013, που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης στην Ελλάδα και φορολογούνται με την κλίμακα από μισθωτή εργασία και συντάξεις. Για τους φορολογούμενους του προηγούμενου εδαφίου, απαιτείται η προσκόμιση αποδείξεων ίσης αξίας, σύμφωνα με την κλίμακα της προηγούμενης περίπτωσης.
γ) Αν δεν καλύπτεται το ελάχιστο απαιτούμενο ποσό της παραπάνω κλίμακας, τότε ο φόρος προσαυξάνεται κατά το ποσό που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου και του δηλωθέντος ποσού, πολλαπλασιαζόμενης με συντελεστή είκοσι δύο τοις εκατό (22%).
δ) Εξαιρούνται από την υποχρέωση χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής και προσκόμισης αποδείξεων για την πραγματοποίηση δαπανών, οι υπάλληλοι του Υπουργείου Εξωτερικών, οι στρατιωτικοί, εφόσον υπηρετούν στην αλλοδαπή, οι υπηρετούντες στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όσοι διαμένουν σε οίκο ευγηρίας και σε ψυχιατρικό κατάστημα και οι φυλακισμένοι.
ε) Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων καθορίζεται η διαδικασία συγκέντρωσης των απαραίτητων δεδομένων από τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών.
στ) Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών καθορίζονται οι εξαιρούμενες δαπάνες και άλλες κατηγορίες φορολογουμένων που εξαιρούνται από την υποχρέωση πραγματοποίησης των δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, τα επιπλέον κίνητρα για φορολογούμενους που υπερβαίνουν τα προβλεπόμενα ποσοστά ελάχιστης δαπάνης και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας.

Ανάλυση με απλά λόγια

  • Η παραπάνω διάταξη αναφέρει ότι για να διατηρηθεί η μείωση φόρου (1900€-2100€), ο φορολογούμενος πρέπει να πραγματοποιήσει δαπάνες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής όπως η κάρτες
  • Εάν ο φορολογούμενος δεν πραγματοποιήσει ανάλογα συναλλαγές με κάρτες ο φόρος που αναλογεί θα προσαυξάνεται κατά το ποσό που προκύπτει κατά την θετική διαφορά μεταξύ των απαιτούμενων και του δηλωθέντος ποσού επί 22%
  • Συνεπώς ο υπολογισμός του φόρου συσχετίζεται με τα δεδομένα δαπανών τα οποία αποστέλλονται από τις ιδιωτικές εταιρίες (τράπεζες), χωρίς βέβαια να είναι γνωστό πως ελέγχεται η ακεραιότητα των δεδομένων που αποστέλλονται και πως διορθώνονται τυχόν λάθη ή παραλείψεις από την πλευρά των τραπεζών
  • Το πλήθος των παραπάνω συναλλαγών καθορίζεται με απόφαση Υπουργού
  • Από τις δαπάνες με κάρτα εξαιρούνται οι ηλικιωμένοι άνω των 70 ετών, ανάπηροι καθώς και άλλες κατηγορίες που αναφέρονται παραπάνω. Υποχρεούνται όμως σε συγκέντρωση αποδείξεων, όπως στην περίπτωση της κάρτας

4.3.1 Άποψη: Η Σκοτεινή πλευρά των ηλεκτρονικών συναλλαγών με κάρτα


[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο θεμάτων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων]
[Επιστροφή πάνω][Σενάρια Φόρου για μισθωτούς, συνταξιούχους και επαγγελματίες φορολογούμενους ως μισθωτοί]
    Θέματα προσωπικών δεδομένων & Τεχνολογίας
  1. Οι Ηλεκτρονικές Συναλλαγές των πολιτών διαχειρίζονται πλέον από λίγες ιδιωτικές εταιρίες διαχείρισης πληρωμών (VISA, MASTERCARD, UNIONPAY) καθώς και τα τραπεζικά ιδρύματα.
  2. Οι παραπάνω ιδιωτικές εταιρίες συλλέγουν μαζικά, προσωπικά δεδομένα εκατομμυρίων ανθρώπων.
  3. Τα εν λόγω προσωπικά δεδομένα πληρωμών έχουν σχέση, με τις καταναλωτικές συνήθειες, την γεωγραφική θέση της συναλλαγής σε συνδυασμό με τον χρόνο που έγινε η συναλλαγή.
  4. Σκάνδαλα όπως αυτό της Εταιρίας EQUIFAX δείχνουν ότι οι ιδιωτικές εταιρίες, αποσκοπώντας στο κέρδος, δεν είναι πάντοτε σε θέση να προστατεύσουν επιτυχώς τα προσωπικά δεδομένα εκατομμυρίων χρηστών πιστωτικών/χρεωστικών καρτών για ηλεκτρονικές συναλλαγές.
  5. Επίσης οι πρόσφατα ανακαλυφθείσες αδυναμίες ασφάλειας όλων των επεξεργαστών Intel από το 1998 μέχρι σήμερα, δείχνουν ότι τα υπολογιστικά συστήματα την σημερινή εποχή κάθε άλλο παρά άτρωτα είναι σε θέματα ηλεκτρονικής ασφάλειας.
  6. Σύμφωνα με ερευνητές, υπάρχουν κίνδυνοι όχι μόνο ασφάλειας ή κλοπής αλλά και εμπορευματοποίησης των προσωπικών δεδομένων (πχ κρίση αίτησης δανειοδότησης από παράγοντες όπως: συσκευή κινητού τηλεφώνου, γεωγραφική τοποθεσία, εάν διάβασε τους όρους χρήσης) σε βαθμό που ίσως μακροπρόθεσμα να απειλήσουν μαζικά την ελευθερία των πολιτών.

  7. Θέματα Δικαιωμάτων & Φορολογίας
  8. Η υποχρεωτική πραγματοποίηση ηλεκτρονικών συναλλαγών επιβάλλει συμπεριφορά αναγκαστικού χαρακτήρα σε κατά τα άλλα ελεύθερους πολίτες
  9. Την περίοδο που γράφεται αυτό το άρθρο, κυριαρχούν οι ελαστικές μορφές απασχόλησης οι οποίες συνήθως συνοδεύονται με αδήλωτη εργασία, απλήρωτη εργασία, καταπάτηση των εργασιακών δικαιωμάτων
  10. Οι πλέον ευάλωτοι εργαζόμενοι, έως και 60 ώρες την εβδομάδα καλούνται να λάβουν ορθολογικές καταναλωτικές αποφάσεις, υπό την απειλή πρόσθετου φόρου, χωρίς να διασφαλίζεται ότι έχουν όλα τα απαραίτητα εφόδια και πληροφορίες κατά την κλασσική οικονομική θεωρία:
     α. Διαθέσιμο εισόδημα προς κατανάλωση
     β. Δυνατότητα δανεισμού, όταν δεν υπάρχει διαθέσιμο εισόδημα
     γ. Ελάχιστα επιτόκια δανεισμού καθώς η πραγματοποίηση δαπανών είναι αναγκαστικού χαρακτήρα
     γ. Ελεύθερο χρόνο για πραγματοποίηση αγορών
     δ. Χρεωστική Κάρτα σε λειτουργία (Η διαδικασία αναπλήρωσης σε περίπτωση απώλειας δεν είναι αυτονόητη)
     ε. Πρόσβαση σε πληροφορίες Web banking (απαιτείται λήψης αδείας με σκοπό την μετάβαση στην τράπεζα)
     ζ. Ικανότητα χρήσης υπολογιστών ή "έξυπνων" κινητών τηλεφώνων (Για να ελέγχει καθένας της πραγματοποιηθείσες δαπάνες)
     η. Γνωστοποίηση Βεβαιωμένης Μισθοδοσίας ανεξαρτήτως είσπραξης(Εργασιακό δικαίωμα)
     ι. Ικανότητα διαφύλαξης αρχείου πληρωμών, (ώστε να είναι εν δυνάμει επαληθεύσιμα τα στοιχεία κατανάλωσης με κάρτες)

  11. Τον Δεκέμβριο του 2017 έγιναν διαμαρτυρίες στα ΜΜΕ, χαμηλόμισθων εργαζομένων επί 50-60 ώρες εβδομαδιαίως οι οποίοι ανέφεραν ότι δεν γνώριζαν ούτε το ύψος της ετήσιας (εν μέρη ανείσπρακτης) μισθοδοσίας ούτε των δαπανών τους, καθώς παραβιάζονται συστηματικά τα εργασιακά τους δικαιώματα
  12. Συνεπώς οι πλέον ευάλωτοι εργαζόμενοι, για τους παραπάνω λόγους, φέρουν δυσανάλογα το βάρος της απόδειξης ότι οι συναλλαγές είναι από φορολογημένο κεφάλαιο
  13. Τυχόν χρηματική αλληλεγγύη μεταξύ καταναλωτών, πληρωμή περίθαλψης ανθρώπου σε κίνδυνο, έρανος για πληρωμή δανείου υπερχρεωμένου νοικοκυριού κλπ, καθίσταται ουσιαστικά εκτός νόμου καθώς δεν υπάρχει σχετική πρόβλεψη στον νόμο δωρεών πέρα από τις διατάξεις δωρεών (40% για μη συγγενείς, 10% για συγγενείς πρώτου βαθμού κοκ)
  14. Εάν κάποιος δεν είναι σε θέση να αποδείξει ότι μια συναλλαγή προέρχεται από φορολογημένο εισόδημα, ενεργοποιούνται οι διατάξεις περί άγνωστων πηγών εισοδήματος (φορολόγηση με συντελεστή 40% ν.3842/2010)
  15. Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν γνωρίζουμε ποια διαδικασία θα ακολουθηθεί σε περίπτωση εσφαλμένης αποστολής στοιχείων από τραπεζικό ίδρυμα, με αποτέλεσμα να βρεθεί κάποιος φορολογούμενος να χρωστάει φόρο ο οποίος δεν προκύπτει από πραγματικά στοιχεία
  16. Μάλιστα είναι μια καλή ερώτηση εάν δύναται στην πράξη ένας χαμηλόμισθος υπάλληλος να αμφισβητήσει οποιοδήποτε φόρο, καθώς η διαδικασία έχει ώς εξής:
  17. Αμφισβήτηση Φόρου & Δικαίωμα προηγούμενης Άκρόασης
    Η αμφισβήτηση φόρου στα φορολογικά δικαστήρια είναι δυνατή μόνο μετά από προκαταβολή 50% του βεβαιωμένου φόρου (παρ3. άρθρο 63 ν4174/2013). Η προκαταβολή δύναται να ανασταλεί μετά από σχετική αίτηση που πρέπει να γίνει στην "Εσωτετική Υπηρεσία Επανεξέτασης" με αιτιολογία ότι ο φορολογούμενος θα υποστεί ανεπανόρθωτη βλάβη.
    Οι αναγκαστικές ηλεκτρονικές συναλλαγές δεν πρόκειται να σταματήσουν τή φοροδιαφυγή όσο είναι νομότυπη και δυνατή η μεταφορά κερδών από επιχειρήσεις σε φορολογικούς παραδείσους και μπορούν επιχειρήσεις όπως η Apple να πληρώνουν διεθνώς φόρο 0,05%.
  18. Κατά την άποψη μας η παραπάνω διάταξη σχετικά με τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, όπως είναι διατυπωμένη χωρίς να λαμβάνει μέριμνα για τις ασθενεστερες οικονομικά τάξεις, υποσκάπτει δικαιώματα όπως το τεκμήριο της αθωότητας και εναλλακτικά προωθεί ιδέες άλλων τεκμηρίων ελάχιστης προσόδου τα οποία θυμίζουν άλλου είδους κοινωνίες.
  19. Κατά την άποψη μας τέτοιου είδους αναγκαστική νομοθεσία, ωθεί τους πολίτες στον καταναλωτισμό, την εγκατάλειψη των δικαιωμάτων και ελευθεριών μέσω της δημιουργίας εντυπώσεων, μεταλλάσσοντάς σταδιακά την κοινωνία σε κάτι τελείως διαφορετικό από ό,τι γνωρίζουμε σήμερα.

  20. [Επιστροφή πάνω, ευρετήριο θεμάτων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων]
    [Επιστροφή πάνω][Σενάρια Φόρου για μισθωτούς, συνταξιούχους και επαγγελματίες φορολογούμενοι ως μισθωτοί]

Πείτε μας την σκέψη σας

Σχετικά με την νομοθεσία, την σχετική μας ανάλυση, τον υπολογισμό φόρου και κάθε άλλο ερώτημα.
Email:
Θέμα:
Μήνυμα:
επιστροφή στην κορυφή

Copyright © e-accounting.gr | Ecom Accounts. All rights reserved.

Top Desktop version