×

Σημείωση

Πρέπει να δώσετε την ηλεκτρονική διεύθυνση ενός τουλάχιστον παραλήπτη.

Φορος 2020 μισθωτών, συνταξιούχων


Τι φόρο θα πληρώσω φέτος ως μισθωτός;

Τι φόρο θα πληρώσω φέτος ως Συνταξιούχος;

  • Η παρούσα σελίδα έχει σκοπό να απαντήσει αυτό το ερώτημα ειδικά για κάθε μισθωτό και συνταξιούχο
  • Προς αυτή την κατεύθυνση, έχουμε αναπτύξει την παρακάτω εφαρμογή φόρου
  • παραθέτοντας και τις αντίστοιχες διατάξεις ώστε να είστε σε θέση να επαληθεύσετε με ακρίβεια τους οφειλόμενους φόρους και εισφορές

Θέματα Φορολογίας Μισθωτών Υπηρεσιών και Συντάξεων

Εφαρμογή Υπολογισμού Φόρου Μισθωτών και συνταξιούχων
1. Ποιοι εργαζόμενοι φορολογούνται ως μισθωτοί (Άρθρο 12 4172/2013)
 1.1. Αντικείμενο Φορολογίας Μισθωτών Υπηρεσιών
 1.2. Υποκείμενο φορολογίας Μισθωτών Υπηρεσιών
2. Πώς φορολογούνται οι μισθωτοί (Άρθρο 15 ν.4172/2013)
 2.1. Κλίμακα φορολογίας μισθωτών
  2.1.1 Άποψη: Η έννοια του Εισοδήματος
 2.2. Επιβολή ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης στα φυσικά πρόσωπα (Άρθρο 43A ν.4172/2013)
3. Τι είναι οι παροχές σε είδος και γιατί φορολογούνται ως Εισόδημα; (Άρθρο 13 ν.4172/2013)
 3.1. Παροχές σε είδος έως 300€
 3.2. Υπολογισμός Αξίας παραχώρησης οχήματος
 3.3. Παροχή Δανείων προς Εργαζομένους
 3.4. Παροχή δικαιωμάτων προαίρεσης απόκτησης μετοχών
 3.5. Παροχή κατοικίας σε Εργαζόμενο
4. Μείωση φόρου γνωστή και ως αφορολόγητο εισόδημα -(Άρθρο 16 ν.4172/2013)
 4.1. Μείωση φόρου & εξαρτώμενα τέκνα
  4.1.1. Άποψη: Μείωση φόρου αυξανόμενη ανάλογα με το πλήθος των τέκνων
  4.1.2. Άποψη: Αφορολόγητο εισόδημα πρέπει να κατοχυρωθεί ως ανθρώπινο δικαίωμα
 4.2. Μείωση της Μείωσης φόρου, για εισοδήματα άνω των 20.000€
  4.2.1.Άποψη: Η μείωση της μείωσης του φόρου είναι πρόσθετος φόρος
 4.3. Υποχρέωση χρήσης Καρτών - προϋποθέσεις της μείωσης φόρου
  4.3.1 Άποψη: Η Σκοτεινή πλευρά των ηλεκτρονικών συναλλαγών με κάρτα

Εφαρμογή Υπολογισμού Φόρου μισθωτών και συνταξιούχων

Συμπληρώστε να κενά πεδία (1-4) που ακολουθούν προκειμένου να υπολογίσετε το καθαρό σας εισόδημα από ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα μετά την αφαίρεση πάσης φύσεως επιχειρηματικών δαπανών και φόρων.


Ακαθάριστο εισόδημα

1. Καθαρή Αξία Ετήσιων Εσόδων
2. Φόρος Μισθωτών που παρακρατήθηκε

Ρυθμίσεις Υπολογισμού

3. Παιδιά
4. Δαπάνες με κάρτες:

Υπολογισμός φόρου μέσω EMAIL

Εάν επιθυμείτε να σας σταλούν με email τα δύο σενάρια φόρου συμπληρώστε το πεδίο.
Σε άλλη περίπτωση, που δεν επιθυμείτε να σας σταλούν τα πεδία, αφήστε το πεδίο κενο.
Δεν αποθηκεύουμε την διεύθυνση σας για διαφημιστικούς ή άλλους λόγους.

[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο, τι φόρο θα πληρώσω φέτος]
ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ / ΧΡΗΣΗ ΧΩΡΙΣ ΚΑΜΙΑ ΕΓΓΥΗΣΗ!
  1. Φορολογικό Έτος Υπολογισμού:
  2. Χρησιμοποιείτε αυτό το πρόγραμμα με την προϋπόθεση ότι θα επαληθεύσετε τον παρόντα υπολογισμό
  3. Η επαλήθευση θα πρέπει να γίνει ανατρέχοντας στις κείμενες φορολογικές διατάξεις μέσω του εθνικού τυπογραφείου, κάποιες από τις οποίες, για διευκόλυνση, παρατίθενται στην παρούσα σελίδα και είναι προσβάσιμες μέσω των υπέρ-συνδέσμων ευρετηρίου, όμως χωρίς καμία εγγύηση ορθής παράθεσης.
  4. Σε περίπτωση που δεν είστε σε θέση να επαληθεύσετε τον υπολογισμό του φόρου μιλήστε με τον λογιστή σας.
  5. Σε περίπτωση που δεν έχετε λογιστή ή θέλετε μια δεύτερη άποψη είμαστε σε θέση να σας βοηθήσουμε
  6. Εκτελώντας τον παραπάνω αλγόριθμο κατανοώ ότι ο δημιουργός του, λογιστής όχι προγραμματιστής, έκανε το καλύτερο για να βοηθήσει το κοινό και δεν φέρει καμία ευθύνη σχετικά με ενδεχόμενα λάθη ή αστοχίες τους προγράμματος και περιορισμούς γνωστούς ή άγνωστους κατά την εκτίμηση του φόρου
  7. Συνεπώς η χρήση του παρόντος υπολογιστή γίνεται, χωρίς καμία εγγύηση καλής λειτουργίας, με ευθύνη του χρήστη
  8. ΙΔΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑ KATA ΤΟΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟ: Η επικοινωνία με την σελίδα μας, υπολογιστή φόρου γίνεται μέσω κρυπτογραφημένης σύνδεσης TLS 1.2 128bit πιστοποιούμενη από την υπηρεσία LET's Encrypt. Η σελίδα μας όπως και ο παρών υπολογιστής φόρου είναι συνδεδεμένος μέσω αλγορίθμου με την υπηρεσία της Google σχετικά με την συλλογή ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας (Google Analytics) και την υπηρεσία γραμματοσειρών Google (Google fonts). Εάν δεν συναινείτε με την χρήση αυτών των υπηρεσιών δύναται να απενεργοποιηθούν χρησιμοποιώντας το εργαλείο Privacy Badger μέσω του https://eff.org
  9. ΙΔΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΠΟΣΤΟΛΗ EMAIL: Καθώς η επικοινωνία μέσω email δεν είναι ασφαλής, δεν μπορούμε να εγγυηθούμε την ιδιωτικότητα του μηνύματος απόστολής των αποτελεσμάτων φόρου. Εάν επιθυμείτε να σας αποστείλουμε email με σεβασμό στην ιδωτικότητα τον μηνυμάτων ακολουθείστε τον οδηγό ΑΥΤΟΑΜΥΝΑΣ ΜΕ EMAIL του οργανισμού ελεύθερου λογισμικού https://emailselfdefense.fsf.org και επικοινωνήστε μαζί μας για τα περαιτέρω.
  10. ΣΥΛΛΟΓΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ: Η εταιρία μας δεν συλλέγει προσωπικά δεδομένα κατά την χρήση του υπολογιστή, εκτός από τα ανώνυμα στοιχεία που συλλέγουν οι παραπάνω υπηρεσίες της Google, εκτός βέβαια εάν τις απενεργοποιήσετε ως άνω κατά την πλοήγηση στην σελίδα μας.
ΓΝΩΣΤΟΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
  1. Ο παρών υπολογιστής κάνει ένα σενάριο υπολογισμού φόρου εισοδημάτων από μισθωτές υπηρεσίες ή επιχειρηματική δραστηριότητα και μόνο
  2. Δεν λαμβάνονται υπόψη ειδικές φορολογικές διατάξεις για αγρότες
  3. Δεν λαμβάνονται υπόψη ειδικές φορολογικές διατάξεις για κατοίκους εξωτερικού
  4. Δεν έχουν ενσωματωθεί ειδικές μειώσεις φόρου μισθωτών υπηρεσιών (δωρεές, αναπηρία) η διατάξεις για παροχές σε ειδος
  5. Συνεπώς εάν καταχωρήσετε τα σωστά στοιχεία και το αποτέλεσμα είναι επίσης σωστό δεν σημαίνει ότι κατά ανάγκη θα έχει σχέση με την τελική εκκαθάριση του φόρου.
  6. Τελευταία Ενημέρωση προγράμματος 26/01/2020

[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο, τι φόρο θα πληρώσω φέτος]


Ακολουθούν Σενάρια Εκτίμησης Φόρου

.

ΣΕΝΑΡΙΟ Α' - Εκτίμηση Φόρου Μισθωτού / Συνταξιούχου


[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο, τι φόρο θα πληρώσω φέτος]
ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ: έτους0,00
ΦΟΡΟΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ:0,00
Μείον Μείωση Φόρου υπολογισμένη για Παιδιά 0,00
Πλέον Μείωση Μείωσης φόρου για εισόδημα 0,00 0,00
μείον ΠΑΡΑΚΡΑΤΗΣΗ ΦΟΡΟΥ:0,00
πλέον εισφορά αλληλεγγύης 0,00
Πρόσθετος φόρος λόγω έλλειψης δαπανών με κάρτα (Πραγματοποιηθείσες 0,00 / 0,00 για εισόδημα ύψους 0,00 ) 0,00
ΣΥΝΟΛΟ ΦΟΡΟΥ ΚΑΤΑΒΛΗΤΕΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΔΗΛΩΣΗ 0,00

ΠΑΥΣΗ ΟΔΗΓΟΥ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ


ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΠΩΛΗΣΕΩΝ

Εάν χρειάζεσθε υποστήριξη από πεπειραμένους επαγγελματίες πιεστε το παρακάτω κουμπι...

👍👍 Θέλω εξήγηση του υπολογισμού φόρου διάρκειας 15'! 👍👍

...εμείς θα αναλάβουμε τα υπόλοιπα.

ΤΕΛΟΣ ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΠΩΛΗΣΕΩΝ


ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΟΔΗΓΟΥ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ

Σχετικές Διατάξεις Μισθωτών

1. Ποιοι εργαζόμενοι φορολογούνται ως μισθωτοί (Άρθρο 12 4172/2013)

1.1 Αντικείμενο Φορολογίας Μισθωτών Υπηρεσιών
Παράγραφος 1, άρθρο 12 νόμος 4172/2013
[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο θεμάτων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων]
[Επιστροφή πάνω][Σενάρια Φόρου για μισθωτούς, συνταξιούχους και επαγγελατίες φορολογούμενοι ως μισθωτοί]
Το ακαθάριστο εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις περιλαμβάνει τα πάσης φύσεως εισοδήματα σε χρήμα ή σε είδος που αποκτώνται στο πλαίσιο υφιστάμενης, παρελθούσας ή μελλοντικής εργασιακής σχέσης.

Ανάλυση με απλά λόγια

  • Το Aντικείμενο της φορολογίας μισθωτών υπηρεσιών και συντάξεων είναι το εισόδημα από αυτές τις υπηρεσίες
  • Ως εισόδημα νοείται ο μισθός από εξαρτημένη εργασία, αφαιρουμένων των εισφορών ή η σύνταξη αφαιρουμένων των ασφαλιστικών κρατήσεων.
  • Μισθωτή εργασία ή εξαρτημένη εργασία υπάρχει κυρίως όταν ο εργοδότης καθορίζει και ελέγχει τον τρόπο, τον χρόνο και τον τόπο εκτέλεσης της εργασίας
1.2 Υποκείμενο φορολογίας Μισθωτών Υπηρεσιών
Παράγραφος 2, άρθρο 12 νόμος 4172/2013
[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο θεμάτων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων]
[Επιστροφή πάνω][Σενάρια Φόρου για μισθωτούς, συνταξιούχους και επαγγελματίες φορολογούμενους ως μισθωτοί]
Για τους σκοπούς του Κ.Φ.Ε., εργασιακή σχέση υφίσταται όταν ένα φυσικό πρόσωπο παρέχει υπηρεσίες:
α) στο πλαίσιο σύμβασης εργασίας, σύμφωνα με το εργατικό δίκαιο,
β) βάσει σύμβασης, προφορικής ή έγγραφης, με την οποία το φυσικό πρόσωπο αποκτά σχέση εξαρτημένης εργασίας με άλλο πρόσωπο, το οποίο έχει το δικαίωμα να ορίζει και να ελέγχει τον τρόπο, το χρόνο και τον τόπο εκτέλεσης των υπηρεσιών,
γ) οι οποίες ρυθμίζονται από τη νομοθεσία περί μισθολογίου και ειδικών μισθολογίων των υπαλλήλων και λειτουργών του Δημοσίου,
δ) ως διευθυντής ή μέλος του ΔΣ εταιρείας ή κάθε άλλου νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας,
ε) ως δικηγόρος έναντι πάγιας αντιμισθίας για την παροχή νομικών υπηρεσιών,
στ) βάσει έγγραφων συμβάσεων παροχής υπηρεσιών ή συμβάσεων έργου, με φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες τα οποία δεν υπερβαίνουν τα τρία (3) ή, εφόσον υπερβαίνουν τον αριθμό αυτόν, ποσοστό εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) του ακαθάριστου εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα προέρχεται από ένα (1) από τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες που λαμβάνουν τις εν λόγω υπηρεσίες και εφόσον δεν έχει την εμπορική ιδιότητα, ούτε διατηρεί επαγγελματική εγκατάσταση που είναι διαφορετική από την κατοικία του. Η διάταξη του προηγούμενου εδαφίου δεν εφαρμόζεται στην περίπτωση που ο φορολογούμενος αποκτά εισόδημα από μισθωτή εργασία, σύμφωνα με μία από τις περιπτώσεις α΄ έως ε΄ του παρόντος άρθρου.

Ανάλυση με απλά λόγια

  • Στην μισθωτή εργασία υπάγονται:
  • Υπάλληλοι - Μισθωτοί με μισθό και ημερομίσθιο,
  • Δικηγόροι με πάγια αντιμισθία,
  • Μέλη ΔΣ,ΕΠΕ, ΙΚΕ με μισθό
  • Επαγγελματίες, φορολογούμενοι ως μισθωτοί εργαζόμενοι, υπό τις παραπάνω προϋποθέσεις.(εργαζόμενοι με μπλοκάκι με το άρθρο 12, παρ 2στ.)

2. Πώς φορολογούνται οι μισθωτοί (Άρθρο 15 ν.4172/2013)

2.1 Κλίμακα φορολογίας μισθωτών
Παράγραφος 1, άρθρο 15 νόμος 4172/2013
[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο θεμάτων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων]
[Επιστροφή πάνω][Σενάρια Φόρου για μισθωτούς, συνταξιούχους και επαγγελματίες φορολογούμενους ως μισθωτοί]

Το φορολογητέο εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις υποβάλλεται σε φόρο, σύμφωνα με την ακόλουθη κλίμακα:

Εισόδημα (Μισθοί, Συντάξεις, Επιχειρηματική Δραστηριότητα) σε ευρώΦορολογικός Συντελεστής
0,00-10.0009%
10.001,00-20.000,0022%
20.000,01-30.000,0028%
30.000,01-40.000,0036%
40.000,01->44%

Όταν το πραγματικό εισόδημα των φορολογουμένων δεν υπερβαίνει το ποσό των έξι χιλιάδων (6.000) ευρώ και το τεκμαρτό τους εισόδημα δεν υπερβαίνει το ποσό των εννιάμιση χιλιάδων (9.500) ευρώ και εφόσον δεν ασκείται επιχειρηματική δραστηριότητα για την οποία απαιτείται η υποβολή δήλωσης έναρξης εργασιών ή ατομική αγροτική δραστηριότητα, το εισόδημα αυτό, εξαιρουμένου του εισοδήματος από κεφάλαιο και από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου, και η προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίων, φορολογούνται σύμφωνα με την παρούσα παράγραφο και την παράγραφο 1 του άρθρου 16.

Εάν το πραγματικό εισόδημα υπερβαίνει το ποσό των έξι χιλιάδων (6.000) ευρώ, το υπερβάλλον ποσό φορολογείται σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 29. Οι διατάξεις του παρόντος άρθρου εφαρμόζονται και για τους φορολογούμενους που διέκοψαν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα, για το εισόδημα που απέκτησαν μετά τη διακοπή της.

Ανάλυση με απλά λόγια

  • Η φορολογία ξεκινάει από το πρώτο ευρώ, εισοδήματος, όλων το πολιτών
  • Δεν υπάρχει πλέον αφορολόγητο εισόδημα υπάρχει απλώς εισόδημα προς φορολόγηση
  • Τυχόν Μείωση του φόρου, αντιστρόφως ανάλογη με το εισόδημα, παρέχεται με προϋποθέσεις
  • Η μείωση φόρου, οι προϋποθέσεις, περιγράφονται στο άρθρο 16 του ίδιου νόμου
  • Ο υπολογισμός του φόρου είναι ενιαίος για μισθωτούς
  • Οι ατομικές επιχειρήσεις υπάγονται στην κλίμακα φορολογίας των μισθωτών, αλλά ο τρόπος φορολογίας τους ενδέχεται να διαφέρει ανάλογα εάν υπάρχει μισθωτή εργασία αναγνωρισμένη από τον εργοδότη

2.1.1 Άποψη: Η έννοια του Εισοδήματος

  1. Τι σημαίνει όμως η έννοια εισόδημα;
  2. Στον φορολογικό νόμο δεν υπάρχει σχετικός ορισμός, για αυτό τον λόγο ανατρέξαμε σε μια σειρά από λεξικά:
Λεξικό Μπαμπινιώτη εκδ. 1998:
Το σύνολο των εσόδων κάποιου: ατομικό | προσωπικό | καθαρό | ακαθόριστο | διαθέσιμο | εθνικό | ετήσιο | τεκμαρτό
Λεξικό Παν. Χ. Δορμπαράκης εκδ. 1993
Το προϊόν από την καλλιέργεια της γης, κάθε έσοδο από μισθούς ενοίκια, τόκους ή άλλη πηγή
Λεξικό Δημήτριου Β. Δημητράκου εκδ. 1970:
1.Το εκ. της καλλιέργειας της γης αποφερόμενον Προϊον, 2. Πανοθενδήποτε Κέρδος

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι δεν είναι εύκολος ο προσδιορισμός της έννοιας του εισοδήματος διαχρονικά, καθώς έχει διττή ερμηνεία τόσο ως έσοδο αλλά και ως κέρδος


2.2 Επιβολή ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης στα φυσικά πρόσωπα
άρθρο 43Α νόμος 4172/2013
[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο θεμάτων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων]
[Επιστροφή πάνω][Σενάρια Φόρου για μισθωτούς, συνταξιούχους και επαγγελματίες φορολογούμενους ως μισθωτοί]

1. Επιβάλλεται ειδική εισφορά αλληλεγγύης στα εισοδήματα άνω των δώδεκα χιλιάδων (12.000) ευρώ των φυσικών προσώπων ή σχολάζουσας κληρονομιάς. Για την επιβολή της εισφοράς λαμβάνεται υπόψη το σύνολο του εισοδήματος, όπως αυτό προκύπτει από την άθροιση των εισοδημάτων από μισθωτή εργασία και συντάξεις, από επιχειρηματική δραστηριότητα, από κεφάλαιο, από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου, φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο, πραγματικό ή τεκμαρτό.


2. Εξαιρούνται και δεν προσμετρώνται τα εισοδήματα των προσώπων που παρουσιάζουν αναπηρίες κάθε μορφής σε ποσοστό από ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω, η αποζημίωση για τη λύση ή καταγγελία της εργασιακής σχέσης της περίπτωσης ε' της παραγράφου 3 του άρθρου 12 και της περίπτωσης στ' της παραγράφου 1 του άρθρου 14." Επίσης, εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής ειδικής εισφοράς οι μακροχρόνια άνεργοι που είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ, καθώς και όσοι λαμβάνουν επίδομα ανεργίας από τον εν λόγω οργανισμό, εφόσον κατά το έτος της βεβαίωσης δεν έχουν πραγματικά εισοδήματα. Από την υποχρέωση καταβολής ειδικής εισφοράς εξαιρούνται, επίσης, οι μακροχρόνια άνεργοι ναυτικοί που είναι εγγεγραμμένοι στους καταλόγους προσφερομένων προς ναυτολόγηση του Γραφείου Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας (Γ.Ε.Ν.Ε.), στους οποίους συμπεριλαμβάνονται και οι σχετικοί κατάλογοι των Λιμενικών Αρχών που λειτουργούν ως παραρτήματά του, καθώς και όσοι λαμβάνουν επίδομα ανεργίας από τον εν λόγω Φορέα, εφόσον κατά το χρόνο βεβαίωσης δεν έχουν πραγματικά εισοδήματα. "Δεν επιβάλλεται ειδική εισφορά αλληλεγγύης στα κεφαλαιακά κέρδη που προκύπτουν από την ανταλλαγή ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου στο πλαίσιο του προγράμματος διαχείρισης των υποχρεώσεων του Ελληνικού Δημοσίου, κατ’ εφαρμογή της υπ’ αριθμ. 1332/15.11.2017 απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών (Β΄ 3995)." "Επίσης, της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης απαλλάσσονται τα τεκμαρτά εισοδήματα που προκύπτουν: α) από δωρεάν παραχώρηση κατοικίας μέχρι διακόσια τετραγωνικά μέτρα (200 τ.μ.), προκειμένου να χρησιμοποιηθεί ως κύρια κατοικία προς ανιόντες ή κατιόντες και β) από δωρεάν παραχώρηση της χρήσης ακινήτων στο Ελληνικό Δημόσιο ή σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου." "Επίσης, εξαιρούνται από την εισφορά αλληλεγγύης τα φυσικά πρόσωπα που είναι φορολογικοί κάτοικοι αλλοδαπής για το εισόδημα από τόκους κρατικών ομολόγων και εντόκων γραμματίων του Ελληνικού Δημοσίου, καθώς και για το εισόδημα από τόκους εταιρικών ομολογιών κατά την παράγραφο 5 του άρθρου 37."


3. Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης, που επιβάλλεται στο συνολικό καθαρό εισόδημα της παραγράφου 1 υπολογίζεται με την ακόλουθη κλίμακα:
Εισόδημα σε ευρώΕισφ. Αλληλεγγύης
0-12.0000%
12.001 -20.0002,2%
20.001 - 30.0005,00%
30.001 - 40.0006,50%
40.001 - 65.0007,50%
65.001 - 220.0009,00%
220.000-> 10,00%

4. α) Η εισφορά προσδιορίζεται με βάση τους εκτελεστούς τίτλους είσπραξης που αναφέρονται στην παρ. 2 του άρθρου 45 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ΚΦΔ), όπου στην περίπτωση διοικητικού προσδιορισμού φόρου, εμφανίζεται στην πράξη προσδιορισμού του φόρου, μαζί με το φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων κάθε φορολογικού έτους.


β) Η προθεσμία άσκησης της ενδικοφανούς προσφυγής του άρθρου 63 του ΚΦΔ, δεν αναστέλλει τη βεβαίωση και την είσπραξη της οφειλής που προκύπτει από την εφαρμογή των παραπάνω διατάξεων.
5.α) Για την καταβολή του ποσού της εισφοράς εφαρμόζονται οι διατάξεις της καταβολής φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων της παρ. 6 του άρθρου 67.
β) Υπόχρεος σε καταβολή της εισφοράς είναι το φυσικό πρόσωπο στο όνομα του οποίου υπολογίζεται αυτή.
Για τους έγγαμους, εφόσον συντρέχει περίπτωση της παρ. 4 του άρθρου 67, η οφειλή για εισφορά που αναλογεί στα εισοδήματά τους υπολογίζεται χωριστά και η ευθύνη της καταβολής βαρύνει κάθε σύζυγο.
Σε περίπτωση θανάτου του υπόχρεου, οι κληρονόμοι του ευθύνονται για την καταβολή της εισφοράς ανάλογα με το ποσοστό της κληρονομικής τους μερίδας.
6. Στο εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες που αποκτούν οι αμειβόμενοι με μηνιαίο μισθό, οι συνταξιούχοι από φορείς κύριας ασφάλισης, οι αμειβόμενοι με ημερομίσθιο οι οποίοι παρέχουν υπηρεσίες με σχέση μίσθωσης εργασίας πάνω από ένα (1) έτος στον ίδιο εργοδότη ή με σχέση μίσθωσης εργασίας αορίστου χρόνου, οι αξιωματικοί και το κατώτερο πλήρωμα του Εμπορικού Ναυτικού που παρέχουν υπηρεσίες σε εμπορικά πλοία και με εξαίρεση τα εισοδήματα των προσώπων που παρουσιάζουν αναπηρίες κάθε μορφής σε ποσοστό από ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω, διενεργείται παρακράτηση από τους εργοδότες ή από τους φορείς που καταβάλλουν κύριες συντάξεις έναντι της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης. Η παρακράτηση διενεργείται κατά την καταβολή και υπολογίζεται με συντελεστή μετά από προηγούμενη αναγωγή του μισθού ή της σύνταξης ή του ημερομισθίου ή της αμοιβής που ορίζεται με άλλη βάση, σε ετήσιο καθαρό εισόδημα που ορίζεται στην παράγραφο 3. Για την απόδοση των ποσών αυτών που παρακρατήθηκαν εφαρμόζονται οι διατάξεις της παραγράφου 6 του άρθρου 60.
7. Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης φυσικών προσώπων δεν αφαιρείται από το συνολικό εισόδημα ούτε από το φόρο εισοδήματος.
8. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων μπορεί να καθορίζεται η ειδικότερη διαδικασία για τη βεβαίωση και είσπραξη της εισφοράς, ο τρόπος αποτύπωσής της στην πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου, ο τρόπος παρακράτησης και ο τρόπος αναγωγής των αμοιβών σε ετήσιο εισόδημα, καθώς και κάθε αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος άρθρου.

Ανάλυση με απλά λόγια

  • Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης δεν αφαιρείται, απο το εισόδημα ή από τον φόρο εισοδήματος.
  • Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης επιβάλλεται αθροιστικά και σε εισοδήματα άλλων πηγών (ακίνητα, κινητές αξίες κλπ)
  • Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης παρακρατείται σε μηνιαία βάση με την μισθοδοσία των μισθωτών και συνταξιούχων
  • Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης, παρά όλες τις ομοιότητες, δεν αποτελεί φόρο επί του εισοδήματος σύμφωνα με την Γνωμοδότηση Ν.Σ.Κ. 130/2017.
  • Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης πρόκειται να αλλάξει από την 1/1/2020.
  • Για περισσότερες λεπτομέρειες ανατρέξατε στην Γνωμοδότηση Ν.Σ.Κ. 130/2017

3. Παροχές σε είδος και γιατί φορολογούνται ως Εισόδημα;

3.1. Παροχές σε είδος έως 300€
Παράγραφος 1, άρθρο. 13 νόμος 4172/2013
[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο θεμάτων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων]
[Επιστροφή πάνω][Σενάρια Φόρου για μισθωτούς, συνταξιούχους και επαγγελματίες φορολογούμενους ως μισθωτοί]
Με την επιφύλαξη των διατάξεων των παραγράφων 2, 3, 4 και 5 και του άρθρου 14, οποιεσδήποτε παροχές σε είδος λαμβάνει ένας εργαζόμενος ή εταίρος ή μέτοχος ή συγγενικό πρόσωπο αυτού κατά την έννοια της περίπτωσης στ΄ του άρθρου 2, συνυπολογίζονται στο φορολογητέο εισόδημά του στην αγοραία αξία τους, εφόσον η συνολική αξία των παροχών σε είδος υπερβαίνει το ποσό των τριακοσίων (300) ευρώ ανά φορολογικό έτος και μόνο για το υπερβάλλον ποσό

Ανάλυση με απλά λόγια

  • Η έννοια της παροχής για τον φορολογικό νόμο ταυτίζεται με την έννοια της οικονομικής ωφέλειας χρήσης ενός αγαθού ή μια υπηρεσίας
  • Συνεπώς κάποιος ωφελείται απολαμβάνοντας υπηρεσίες τις οποίες κανονικά θα αγόράζε
  • Σύμφωνα με τον νόμο θα πρέπει να φορολογηθεί
  • Το ερώτημα που γεννάται διαβάζοντας αυτό το άρθρο, είναι κατά πόσο μια παροχή καθιστά τον αποκτώντα εργαζόμενο πλουσιότερο και υπόχρεο καταβολής φόρου
  • Σε περιπτώσεις μικτής χρήσης οχημάτων από στελέχη, ως εργαλείο και προσωπικό ΕΙΧ, είναι μια καλή ερώτηση το κατά πόσο η ποσοτικοποίηση αυτής της ωφέλειας έχει σχέση με την πραγματικότητα
  • Αυτό είναι αντικείμενο του φορολογικού ελέγχου, όταν και αν αυτός ελέγξει την όποια επιχείρηση και τα σχετικά πραγματικά περιστατικά
  • Η βεβαίωση των Παροχών σε είδος δίνεται σε ετήσια βάση από τον εκάστοτε εργοδότη
  • Παροχές σε είδος αποτιμώμενες μέχρι 300,00€ ετησίως δεν φορολογούνται
3.2 Υπολογισμός Αξίας παραχώρησης οχήματος
Παράγραφος 2, άρθρο 13 νόμος 4172/2013
[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο θεμάτων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων]
[Επιστροφή πάνω][Σενάρια Φόρου για μισθωτούς, συνταξιούχους και επαγγελματίες φορολογούμενους ως μισθωτοί]
Η αξία της παραχώρησης ενός οχήματος σε εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο από ένα (1) φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του φορολογικού έτους, υπολογίζεται με βάση την ακόλουθη κλίμακα ως ποσοστό της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων (ΛΤΠΦ) του οχήματος ως εξής:
Λιανική Τιμή Οχήματος Προ Φόρων (ΛΤΠΦ)ως ποσοστό(%) της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα
από 0 έως 14.000 ευρώ4%
από 14.001 έως 17.000 ευρώ20%
από 17.001 έως 20.000 ευρώ33%
από 25.001 έως 30.000 ευρώ37%
πλέον των 30.001 ευρώ20%
ανεξάρτητα αν το όχημα ανήκει στην επιχείρηση ή είναι μισθωμένο με οποιονδήποτε τρόπο στα ανωτέρω πρόσωπα. Το ανωτέρω ποσοστό καθενός οχήματος δεν επιμερίζεται σε περισσότερα του ενός πρόσωπα. Η αξία της παραχώρησης του οχήματος μειώνεται βάσει παλαιότητας ως εξής:
ΈτηΜείωση
0-2καμία
3-510%
6-925%
Από 10 έτη και άνω50%
Από τις διατάξεις του παρόντος εξαιρούνται τα οχήματα που παραχωρούνται αποκλειστικά για επαγγελματικούς σκοπούς και έχουν Λιανική Τιμή Πώλησης προ Φόρων έως 17.000 ευρώ.

Ανάλυση με απλά λόγια

  • Το παραπάνω άρθρο αναλύει τον υπολογισμό της αξίας των παραχωρούμενων οχημάτων
  • Τα παραπάνω οχήματα αποτελούν παροχή όταν δεν χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τους σκοπούς της εταιρίας
  • Αυτό κρίνεται κατ' αρχάς από τον εργοδότη κατά δεύτερο από τον φορολογικό έλεγχο
  • Η αξία της παραχώρησης ενός οχήματος υπολογίζεται ως ποσοστό στο σύνολο της ΛΤΠΦ και όχι κλιμακωτά (ΠΟΛ. 1045/24.3.2017)
3.3 Παροχή Δανείων προς Εργαζομένους
Παράγραφος 3, άρθρο 13, ν.4172/2013
[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο θεμάτων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων]
[Επιστροφή πάνω][Σενάρια Φόρου για μισθωτούς, συνταξιούχους και επαγγελματίες φορολογούμενους ως μισθωτοί]
Οι παροχές σε είδος με τη μορφή δανείου, προς εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο από ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, είτε περιβάλλονται τη μορφή έγγραφης συμφωνίας είτε όχι, αποτιμώνται με βάση το ποσό της διαφοράς που προκύπτει μεταξύ των τόκων που θα κατέβαλε ο εργαζόμενος ή εταίρος ή μέτοχος στη διάρκεια του ημερολογιακού μήνα κατά τον οποίο έλαβε την παροχή, εάν το επιτόκιο υπολογισμού των τόκων ήταν το μέσο επιτόκιο αγοράς, του οποίου η μέθοδος υπολογισμού ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, κατά τον ίδιο μήνα και των τόκων που τυχόν κατέβαλε ο εργαζόμενος στη διάρκεια του εν λόγω ημερολογιακού μήνα.

Ανάλυση με απλά λόγια

  • Το παραπάνω άρθρο αναφέρει ότι οι μη καταβαλλόμενοι τόκοι δανείου προς τους εργαζομένους αποτελούν εισόδημα
  • Η προκαταβολή μισθού, πέραν των τριών μηνών, θεωρείται ομοίως δάνειο με την ίδια μεταχείριση
3.4 Παροχή δικαιωμάτων προαίρεσης απόκτησης μετοχών
Παράγραφος 5, άρθρο 13, νόμος 4172/2013
[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο θεμάτων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων]
[Επιστροφή πάνω][Σενάρια Φόρου για μισθωτούς, συνταξιούχους και επαγγελατίες φορολογούμενους ως μισθωτοί]
Η αγοραία αξία των παροχών σε είδος που λαμβάνει ένας εργαζόμενος ή εταίρος ή μέτοχος από νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα με τη μορφή δικαιωμάτων προαίρεσης απόκτησης μετοχών προσδιορίζεται κατά τον χρόνο άσκησης του δικαιώματος προαίρεσης και ανεξαρτήτως εάν συνεχίζει να ισχύει η εργασιακή σχέση, εφόσον οι μετοχές που αποκτώνται κατά την άσκηση του δικαιώματος προαίρεσης μεταβιβαστούν πριν από τη συμπλήρωση κατ΄ αντιστοιχία του οριζόμενου χρονικού διαστήματος στο άρθρο 42Α κατά περίπτωση. Η αγοραία αξία άσκησης δικαιώματος για τις μετοχές των εισηγμένων εταιρειών είναι η τιμή κλεισίματος της μετοχής στο χρηματιστήριο μειωμένη κατά την τιμή διάθεσης του δικαιώματος. Η αγοραία αξία άσκησης δικαιώματος για τις μετοχές των μη εισηγμένων εταιρειών είναι η τιμή πώλησης μειωμένη κατά την τιμή κτήσης, η οποία προσδιορίζεται με ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 4 του άρθρου 42.

Ανάλυση με απλά λόγια

  • Το δικαίωμα προαίρεσης απόκτησης μετοχών αποτελεί παροχή σε είδος
  • Αυτή η διάταξη έχει θεσπισθεί, καθώς υπάρχουν περιπτώσεις όπου ένα πρόσωπο μπορεί να ωφεληθεί σημαντικά από την αγοραπωλησία δικαιωμάτων μετοχών ή μετοχών γενικά.
3.5 Παροχή κατοικίας σε Εργαζόμενο
Παράγραφος 5, άρθρο 13, νόμος 4172/2013
[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο θεμάτων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων]
[Επιστροφή πάνω][Σενάρια Φόρου για μισθωτούς, συνταξιούχους και επαγγελματίες φορολογούμενους ως μισθωτοί]
Η αγοραία αξία της παραχώρησης κατοικίας σε εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο από ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα ενός φορολογικού έτους, αποτιμάται στο ποσό του μισθώματος που καταβάλλει η επιχείρηση ή σε περίπτωση ιδιόκτητης κατοικίας σε ποσοστό τρία τοις εκατό (3%) επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου.

Ανάλυση με απλά λόγια

  • η παραχώρηση κατοικίας από τον εργοδότη σε εργαζόμενο φορολογείται
  • αποτίμηση της αξίας παραχώρησης είναι ίση με το 3% επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου

4. Μείωση φόρου εισοδήματος γνωστή και ως Αφορολόγητο Εισόδημα,

4.1. Μείωση φόρου & εξαρτώμενα τέκνα
Παράγραφος 1, άρθρο 16, νόμος 4172/2013
[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο θεμάτων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων]
[Επιστροφή πάνω][Σενάρια Φόρου για μισθωτούς, συνταξιούχους και επαγγελματίες φορολογούμενους ως μισθωτοί]
Ο φόρος που προκύπτει κατά την εφαρμογή του άρθρου 15 μειώνεται κατά το ποσό των επτακοσίων εβδομήντα επτά (777) ευρώ για τον φορολογούμενο χωρίς εξαρτώμενα τέκνα, όπως αυτά ορίζονται στο άρθρο 11. Η μείωση του φόρου ανέρχεται σε οκτακόσια δέκα(810) ευρώ για τον φορολογούμενο με ένα (1) εξαρτώμενο τέκνο, σε εννιακόσια (900) ευρώ για δύο (2) εξαρτώμενα τέκνα, σε χίλια εκατόν είκοσι (1.120) ευρώ για τρία (3) εξαρτώμενα τέκνα και σε χίλια τριακόσια σαράντα (1.340) ευρώ για τέσσερα (4) εξαρτώμενα τέκνα. Για κάθε επιπλέον εξαρτώμενο τέκνο μετά το τέταρτο, η μείωση του φόρου αυξάνεται κατά διακόσια είκοσι (220) ευρώ για κάθε επόμενο τέκνο. Εάν το ποσό του φόρου είναι μικρότερο των ποσών αυτών, η μείωση του φόρου περιορίζεται στο ποσό του αναλογούντος φόρου.

Ανάλυση με απλά λόγια

  • Ένας φορολογούμενος χωρίς τέκνα δικαιούται μείωση φόρου 777€
  • Για το πρώτο τέκνο δικαιούται επιπλέον μείωση φόρου 33€
  • Για το δεύτερο τέκνο δικαιούται επιπλέον μείωση φόρου 90€
  • Για κάθε επόμενο τέκνο δικαιούται μείωση φόρου 220€

4.1.1. Άποψη: Μείωση φόρου αυξανόμενη ανάλογα με τον αριθμό των τέκνων

  1. Δημιουργείται το ερώτημα του πώς σχετίζεται η μείωση φόρου ανά τέκνο, των 33€, 90€ ή 220€ ανά τέκνο, με το συνολικό κόστος φροντίδας ενός τέκνου κατ' έτος
  2. Κατά την άποψη μας, αυτή η μείωση φόρου όμοια με χαρτζιλίκι, αποτελεί ταπεινωτική μεταχείριση προς τους γονείς που αδυνατούν οικονομικά τον καιρό της κρίσης
  3. Ο νομοθέτης αναμένει από την ευρύτερη οικογένια να επιδοτήσει επίσημα ή ανεπίσημα με χρήματα ή γκρίζα απλήρωτη εργασία, το κόστος ανατροφής των τέκνων, ενώ ωθεί τους χαμηλόμισθους εργαζόμενους στην παραβατικότητα και στην εκμετάλευση τους από ανεπίσημες μορφές εργασίας
  4. Ουσιαστική ελάφρυνση από τον φόρο με σκοπό την ανατροφή τέκνων θα υπήρχε, όχι απλώς σε επίπεδο εντυπώσεων, εάν αφαιρούνταν όλες τις σχετικές δαπάνες ανατροφής από το εισόδημα για τον υπολογισμό του φόρου

4.1.2. Άποψη: To Αφορολόγητο εισόδημα πρέπει να κατοχυρωθεί ως ανθρώπινο δικαίωμα

  1. Από τις παραπάνω διατάξεις προκύπτει ότι δεν υπάρχει πλέον αφορολόγητο εισόδημα, δηλαδή ο νόμος θεωρεί ότι το κάθε ευρώ το οποίο εισπράττει o εργαζόμενος δύναται να φορολογηθεί,
  2. Σε αντίθεση με κράτη όπως η Κυπρος όπου έχουν αφορολογητο εισόδημα 19.000€, ο νόμος υπερφορολογεί νοικοκυριά με εισοδημα πόλυ κάτω από το μέσο όρο κατανάλωσης (το έτος 2018 η μέση δαπάνη κατανάλωσης νοικοκυριού ήταν 17.292,36€),
  3. Ένας φορολογούμενος με χαμηλό εισόδημα πχ (12.000€), για να πληρώσει τον φόρο που αναλογεί, δύναται να αποστερηθεί, καταναγκαστικά, θεμελιώδη δικαιώματα του, δικαιώματα όπως το δικαιώμα στην στέγαση, στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, στην σίτιση κλπ αλλως θα καταστεί οφειλέτης αποστερώντας του τελικά και την ελευθερία του,
  4. Τόσο η αποστέρηση δικαιωμάτων όσο και ο καταναγκασμός σε εργασία, ιστορικά με όποιο νομοθετικό μανδύα και εάν συγκαλυφθεί, είναι ασύμβατος με την έννοια των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε ένας κράτος δικαίου,
  5. Το να αποκαλείται η μείωση φόρου αφορολόγητο, συνήθως από άγνοια, δημιουργεί λάθος εντυπώσεις, και μας θυμίζει την έννοια της διγλωσσίας,
  6. Εάν υπήρχε (α)φορολόγητο εισόδημα, θα έπρεπε να είναι κατοχυρωμένο ανθρώπινο δικαίωμα ώστε να μην δύναται να φορολογηθεί υπό καμία προϋπόθεση
  7. Τους προβληματισμούς μας για την μείωση φόρου ιδίως μέσω των ηλεκτρονικών συναλλαγών τους αναφέρουμε στο άρθρο μας "Η Σκοτεινή πλευρά των ηλεκτρονικών συναλλαγών με κάρτα",
4.2. Μείωση της Μείωσης φόρου, για εισοδήματα άνω των 12.000€
Παράγραφος 2, άρθρο 16, νόμος 4172/2013
[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο θεμάτων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων]
[Επιστροφή πάνω][Σενάρια Φόρου για μισθωτούς, συνταξιούχους και επαγγελματίες φορολογούμενους ως μισθωτοί]
Για φορολογητέο εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες και συντάξεις, το οποίο υπερβαίνει το ποσό των δώδεκα χιλιάδων (12.000) ευρώ, το ποσό της μείωσης μειώνεται κατά είκοσι (20) ευρώ ανά χίλια (1.000) ευρώ του φορολογητέου εισοδήματος από μισθούς και συντάξεις μέχρι του ποσού της μείωσης του φόρου της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου. Οι προβλέψεις του προηγούμενου εδαφίου δεν εφαρμόζονται για φορολογούμενους με πέντε (5) εξαρτώμενα τέκνα και άνω.

Ανάλυση με απλά λόγια,

  • Ο φόρος αυξάνεται, μέσω μείωσης της μείωσης φόρου, επιπλέον της κλίμακας για τα εισοδήματα άνω των 12.000€
  • Εάν υφίσταται μείωση φόρου, αυτή μειώνεται κατά 20€ για κάθε 1000€ αύξησης του εισοδήματος από 12.000,00 και άνω

4.2.1 Άποψη: Η μείωση της μείωσης του φόρου είναι πρόσθετος φόρος

  1. Καθώς δύο αρνήσεις κάνουν μια κατάφαση, η μείωση της μείωσης φόρου, αποτελεί πρόσθετο φόρο για εισόδημα άνω των 12.000€
  2. Η διπλή φορολογία οποιουδήποτε εισοδήματος με πρόσθετους φόρους είναι δεν προβλέπεται από την φορολογία εισοδήματος οπότε η μείωση της μείωσης του φόρου αποτελεί αντίφαση του ν.4172/2013
  3. Με αυτό τον τρόπο επιβαρύνονται οικονομικά οι μικρομεσαίες οικονομικά κοινωνικές τάξεις, οι οποίες δεν έχουν συνήθως δυνατότητα αποταμίευσης καθώς περικόπτονται ακόμα και οι αγορές ειδών πρώτης ανάγκης
4.3. Υποχρέωση χρήσης Καρτών - προϋποθέσεις της μείωσης φόρου
Παράγραφος 6, άρθρο 15, νόμος 4172/2013
[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο θεμάτων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων]
[Επιστροφή πάνω][Σενάρια Φόρου για μισθωτούς, συνταξιούχους και επαγγελματίες φορολογούμενους ως μισθωτοί]

6. α) Ως δαπάνες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής για τους σκοπούς του παρόντος Κώδικα, θεωρούνται δαπάνες απόκτησης αγαθών και λήψης υπηρεσιών στην ημεδαπή ή σε κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Ε.Ο.Χ., οι οποίες καταβάλλονται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, όπως, ενδεικτικά αλλά όχι περιοριστικά, κάρτες και μέσα πληρωμής με κάρτες, πληρωμή μέσω λογαριασμού πληρωμών Παρόχων Υπηρεσιών Πληρωμών του ν. 4537/2018 και χρήση ηλεκτρονικού πορτοφολιού.

β) Το απαιτούμενο ποσό δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής για κάθε φορολογικό έτος ορίζεται σε ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) του πραγματικού εισοδήματος που προέρχεται από μισθωτή εργασία - συντάξεις και επιχειρηματική δραστηριότητα και μέχρι είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ δαπανών. Στον υπολογισμό του πραγματικού εισοδήματος δεν περιλαμβάνεται το ποσό της εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 43Α και το ποσό της διατροφής που δίδεται στον/στην διαζευγμένο/-η σύζυγο ή σε μέρος συμφώνου συμβίωσης ή/και εξαρτώμενο τέκνο, εφόσον καταβάλλεται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής.

Ο φόρος που προκύπτει κατά την εφαρμογή της κλίμακας της παραγράφου 1 προσαυξάνεται κατά το ποσό που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμε- νου και του δηλωθέντος ποσού δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, πολλαπλασιαζόμενης με συντελεστή είκοσι δύο τοις εκατό (22%). Στον φορολογούμενο του οποίου είναι κατασχεμένοι ένας ή περισσότεροι λογαριασμοί, πλην του ακατάσχετου λογαριασμού του Ν. 4254/2014 (Α΄ 85), μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του οικείου φορολογικού έτους, το όριο δαπανών του πρώτου εδαφίου της παρούσας περίπτωσης περιορίζεται στις πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ δαπανών. γ) Η προηγούμενη περίπτωση β΄ δεν εφαρμόζεται στις ακόλουθες περιπτώσεις:

(i) Φορολογούμενοι που έχουν συμπληρώσει το εβδομηκοστό (70ό) έτος της ηλικίας τους.
(ii) `Ατομα με ποσοστό αναπηρίας ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω.
(iii) Όσοι βρίσκονται σε δικαστική συμπαράσταση.
(iv) Οι φορολογικοί κάτοικοι αλλοδαπής, που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης στην Ελλάδα.
(v) Δημόσιοι λειτουργοί και δημόσιοι υπάλληλοι που υπηρετούν στην αλλοδαπή, καθώς και φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας που διαβιούν ή εργάζονται στην αλλοδαπή.
(vi) Ανήλικοι που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.
(vii) Οι υπηρετούντες την υποχρεωτική στρατιωτική τους θητεία.
(viii) Φορολογούμενοι που κατοικούν μόνιμα σε χωριά με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω των 3.100 κατοίκων, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, εκτός αν πρόκειται για τουριστικούς τόπους. Ως τουριστικοί τόποι ορίζονται όσοι περιλαμβάνονται στο π.δ. 899/1976, όπως τροποποιήθηκε με το π.δ.664/1977.
(ix) Οι φορολογούμενοι που είναι δικαιούχοι Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ).
(x) Oι φορολογούμενοι που βρίσκονται σε κατάσταση μακροχρόνιας νοσηλείας (πέραν των έξι (6) μηνών).
(xi) Όσοι διαμένουν σε οίκο ευγηρίας και σε ψυχιατρικό κατάστημα.
(xii) Οι φυλακισμένοι.
δ) Οι δαπάνες απόκτησης αγαθών και λήψης υπηρεσιών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής λαμβάνονται υπόψη για την εφαρμογή της περίπτωσης β΄ του άρθρου αυτού, εφόσον περιλαμβάνονται στις ακόλουθες ομάδες του δείκτη τιμών καταναλωτή της ΕΛ.ΣΤΑΤ.:
Ομάδα 1 (Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά).
Ομάδα 2 (Αλκοολούχα ποτά και καπνός).
Ομάδα 3 (Ένδυση και υπόδηση).
Ομάδα 4 (Στέγαση), εξαιρουμένων των ενοικίων.
Ομάδα 5 (Διαρκή αγαθά, είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες).
Ομάδα 6 (Υγεία).
Ομάδα 7 (Μεταφορές), εξαιρουμένης της δαπάνης για τέλη κυκλοφορίας και της αγοράς οχημάτων, πλην των ποδηλάτων.
Ομάδα 8 (Επικοινωνίες).
Ομάδα 9 (Αναψυχή, πολιτιστικές δραστηριότητες), εξαιρουμένης της αγοράς σκαφών, αεροπλάνων και αεροσκαφών.
Ομάδα 10 (Εκπαίδευση).
Ομάδα 11 (Ξενοδοχεία, καφέ, εστιατόρια).
Ομάδα 12 (`Αλλα αγαθά και υπηρεσίες).

ε) Το ποσό των δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής δηλώνεται ατομικά από κάθε σύζυγο ή από κάθε μέρος συμφώνου συμβίωσης. Σε περίπτωση κοινής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, όπου καλύπτεται το απαιτούμενο ποσό δαπανών από οποιονδήποτε εκ των δύο συζύγων ή μερών συμφώνου συμβίωσης, το τυχόν πλεονάζον ποσό δύναται κατά την εκκαθάριση να μεταφερθεί στον άλλον σύζυγο ή στο άλλο μέρος συμφώνου συμβίωσης για τυχόν κάλυψη του απαιτούμενου ποσού δαπανών. Στις περιπτώσεις κοινών τραπεζικών λογαριασμών σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα (κάθε μορφής στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό) οι πραγματικοί δικαιούχοι, οι οποίοι καθορίζονται με βάση τις πραγματικές περιστάσεις, μπορούν να χρησιμοποιούν τους εν λόγω λογαριασμούς ανάλογα με τις πραγματοποιούμενες δαπάνες τους. Τα ίδια ισχύουν και για πιστωτικές κάρτες με δικαιούχους κύρια και πρόσθετα μέλη.

στ) Σε περίπτωση που οι δαπάνες που έχουν πραγματοποιηθεί και οι οποίες αφορούν καταβολές φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων και ΕΝΦΙΑ, δανειακές υποχρεώσεις προς χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και ενοίκια υπερβαίνουν το εξήντα τοις εκατό (60%) τοις εκατό του πραγματικού εισοδήματος, όπως ορίζεται στην παράγραφο 1β΄ του παρόντος, το απαιτούμενο ποσοστό δαπανών περιορίζεται στο είκοσι τοις εκατό (20%). Το προηγούμενο εδάφιο εφαρμόζεται υπό την προϋπόθεση ότι οι ανωτέρω δαπάνες έχουν καταβληθεί με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, όπως ορίζονται στην περίπτωση α΄ της παρούσας.

ζ) Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών καθορίζεται κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας. Με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ καθορίζεται η διαδικασία συγκέντρωσης των απαραίτητων δεδομένων από τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών.

Ανάλυση με απλά λόγια

  • Η παραπάνω διάταξη αναφέρει ότι για να διατηρηθεί ολόκληρη η μείωση φόρου (770€ χωρίς τέκνα, πλέον 33€ για το πρώτο τέκνο, 90€ για το δεύτερο, 220€ για κάθε επόμενο τέκνο) ο φορολογούμενος πρέπει να πραγματοποιήσει δαπάνες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής όπως οι κάρτες σε ποσοστό του "πραγματικού" εισοδήματος
  • Ο/Η κάθε σύζυγος πρέπει να δηλώνει το εισόδημα του ξεχωριστά, ενώ εάν υπάρχει πλεόνασμα επό τον έναν συζηγο και έλλειμα δαπανών από τον άλλον δύναται να καλυφθεί η διαφορά
  • Εάν ο φορολογούμενος δεν πραγματοποιήσει, ανάλογα, συναλλαγές με κάρτες, ο φόρος που αναλογεί θα προσαυξάνεται κατά το ποσό που προκύπτει κατά την θετική διαφορά μεταξύ των απαιτούμενων και του δηλωθέντος ποσού επί 22%
  • Φορολογούμενοι οι οποίοι πραγματοποιούν πληρωμές φόρων (Φόρος Εισοδήματος φυσικών προσώπων) δανείων (προς τράπεζες) και ενοικίων, άνω του 60% του πργματικού εισοδήματος, το ποσό των δαπανών που πρέπει να πραγματοποιήσουν περιορίζεται σε 20% από 30%
  • Συνεπώς ο υπολογισμός του φόρου συσχετίζεται με τα δεδομένα δαπανών τα οποία αποστέλλονται από τις ιδιωτικές εταιρίες (τράπεζες), χωρίς βέβαια να είναι δημόσια γνωστό πώς ελέγχεται η ακεραιότητα των δεδομένων που αποστέλλονται και πώς διορθώνονται τυχόν λάθη ή παραλείψεις από την πλευρά των τραπεζών
  • Από τις δαπάνες με κάρτα εξαιρούνται οι ηλικιωμένοι άνω των 70 ετών, ανάπηροι καθώς και άλλες κατηγορίες που αναφέρονται παραπάνω, δεν χρειάζεται η συλλογή αποδείξεων

4.3.1 Άποψη: Η Σκοτεινή πλευρά των ηλεκτρονικών συναλλαγών με κάρτα


[Επιστροφή πάνω, ευρετήριο θεμάτων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων]
[Επιστροφή πάνω][Σενάρια Φόρου για μισθωτούς, συνταξιούχους και επαγγελματίες φορολογούμενους ως μισθωτοί]
Θέματα προσωπικών δεδομένων & Τεχνολογίας
  1. Οι Ηλεκτρονικές Συναλλαγές των πολιτών διαχειρίζονται πλέον από λίγες ιδιωτικές εταιρίες διαχείρισης πληρωμών (VISA, MASTERCARD, UNIONPAY) καθώς και τα τραπεζικά ιδρύματα.
  2. Οι παραπάνω ιδιωτικές εταιρίες συλλέγουν μαζικά, προσωπικά δεδομένα και μεταδεδομένα συναλλαγών εκατομμυρίων ανθρώπων.
  3. Τα εν λόγω προσωπικά δεδομένα πληρωμών έχουν σχέση, με τις καταναλωτικές συνήθειες, την γεωγραφική θέση της συναλλαγής σε συνδυασμό με τον χρόνο που έγινε η συναλλαγή.
  4. Σκάνδαλα όπως αυτό της Εταιρίας EQUIFAX δείχνουν ότι οι ιδιωτικές εταιρίες, αποσκοπώντας στο κέρδος, δεν είναι πάντοτε σε θέση να προστατεύσουν επιτυχώς τα προσωπικά δεδομένα εκατομμυρίων χρηστών πιστωτικών/χρεωστικών καρτών για ηλεκτρονικές συναλλαγές.
  5. Πέρα από θέματα ασφαλείας σκάνδαλα όπώς αυτό της εταιρίας Cambridge Analytica δείχνουν το πώς το προφιλ που διαμορφώνει κάποιος μέσω των καταναλωτικών συνηθειών μπορεί να χρησιμποιηθεί ώστε η να χειραγωγηθεί κάποιος ακόμα και στο πώς θα ασκήσει το εκλογικό του δικαίωμα
  6. Παρότι στην Ευρωπαική Ένωση θεσμοθητήθηκε ο νέος Κανονισμός για τα προσωπικά δεδομένα GDPR, ο οποίος περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και προοδευτικές διατάξεις, όπώς το δικαίωμα στην λήθη, δεν είναι γνωστό το πώς, στην πράξη δύναται να λησμονηθεί το ευαίσθητο κομμάτι των συναλλαγών ενός πολίτη
  7. Επίσης οι πρόσφατα ανακαλυφθείσες αδυναμίες ασφάλειας όλων των επεξεργαστών Intel από το 1998 μέχρι σήμερα, δείχνουν ότι τα υπολογιστικά συστήματα την σημερινή εποχή κάθε άλλο παρά άτρωτα είναι σε θέματα ηλεκτρονικής ασφάλειας.
  8. Σύμφωνα με ερευνητές, υπάρχουν κίνδυνοι όχι μόνο ασφάλειας ή κλοπής αλλά και εμπορευματοποίησης των προσωπικών δεδομένων (πχ κρίση αίτησης δανειοδότησης από παράγοντες όπως: συσκευή κινητού τηλεφώνου, γεωγραφική τοποθεσία, εάν διάβασε τους όρους χρήσης) σε βαθμό που ίσως μακροπρόθεσμα να απειλήσουν μαζικά την ελευθερία των πολιτών.
  9. Κανείς δεν επιτρέπεται να υποστεί αυθαίρετες επεμβάσεις στην ιδιωτική του ζωή, την οικογένεια, την κατοικία ή την αλληλογραφία του, ούτε προσβολές της τιμής και της υπόληψης του. Καθένας έχει το δικαίωμα να τον προστατεύουν οι νόμοι από επεμβάσεις και προσβολές αυτού του είδους.
    Άρθρο 12, Χάρτα Ανθρωπίνων δικαιωμάτων

    Θέματα Δικαιωμάτων & Φορολογίας
    1. Η υποχρεωτική πραγματοποίηση ηλεκτρονικών συναλλαγών επιβάλλει συμπεριφορά αναγκαστικού χαρακτήρα σε κατά τα άλλα ελεύθερους πολίτες
    2. Οι ελαστικές μορφές απασχόλησης παραμένουν μέχρι και σήμερα συχνό φαινόμενο και συνήθως συνοδεύονται με αδήλωτη εργασία, απλήρωτη εργασία, καταπάτηση των εργασιακών δικαιωμάτων
    3. Χαμηλόμισθοι εργαζομένοι επί 50-60 ώρες εβδομαδιαίως συμβαίνει συχνά να μην γνωρίζουν ούτε το ύψος της ετήσιας (εν μέρει ανείσπρακτης) μισθοδοσίας ούτε των δαπανών τους, καθώς παραβιάζονται συστηματικά τα εργασιακά τους δικαιώματα
    4. Οι πλέον ευάλωτοι εργαζόμενοι, έως και 60 ώρες την εβδομάδα καλούνται να λάβουν ορθολογικές καταναλωτικές αποφάσεις, υπό την απειλή πρόσθετου φόρου, χωρίς να διασφαλίζεται ότι έχουν όλα τα απαραίτητα εφόδια και πληροφορίες κατά την κλασσική οικονομική θεωρία:
       α. Διαθέσιμο εισόδημα προς κατανάλωση
       β. Δυνατότητα δανεισμού, όταν δεν υπάρχει διαθέσιμο εισόδημα
       γ. Ελάχιστα επιτόκια δανεισμού καθώς η πραγματοποίηση δαπανών είναι αναγκαστικού χαρακτήρα
       γ. Ελεύθερο χρόνο για πραγματοποίηση αγορών
       δ. Χρεωστική Κάρτα σε λειτουργία (Η διαδικασία αναπλήρωσης σε περίπτωση απώλειας δεν είναι αυτονόητη)
       ε. Πρόσβαση σε πληροφορίες Web banking (απαιτείται λήψης αδείας με σκοπό την μετάβαση στην τράπεζα)
       ζ. Ικανότητα χρήσης υπολογιστών ή "έξυπνων" κινητών τηλεφώνων (Για να ελέγχει καθένας της πραγματοποιηθείσες δαπάνες)
       η. Γνωστοποίηση Βεβαιωμένης Μισθοδοσίας ανεξαρτήτως είσπραξης(Εργασιακό δικαίωμα)
       ι. Ικανότητα διαφύλαξης αρχείου πληρωμών, (ώστε να είναι εν δυνάμει επαληθεύσιμα τα στοιχεία κατανάλωσης με κάρτες)
  10. Η φορολόγηση ενός πολίτη παραπάνω επε